|
|
|
|---|---|
|
TJena! Någon här som besitter någon guide man kan gå efter för att plocka bort framljusen på en E46 cabbe 02a? Fick mina AE ringar idag och mina nya blinkersglas dessutom... Tacksam för hjälp :) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson "lägre än glocalnet och hårdare än he-man" | |
| Här finns en guide på engelska.Länk | |
|
Tack för den länken. Fattade inte ett skit först, men efter att ha skruvat lite med skiten idag så hänger jag med... Förutom angående en sak: Hur sjutton gör jag med listen under framljusen med framlyktespolaren?? Höll på o vri sönder hela skiten idag. Vore Mycket tacksam för hjälp!! ///Niklas "NIKEMAN" Johansson "lägre än glocalnet och hårdare än he-man" |
|
|
Du får ta och dra den listen framåt sedan lirka lite med den så ska den lossna. Känns jävligt läskigt, men kolla på skarven medan du håller på och lirkar så skall du se hur du ska ta bort den. Ett tips är att tömma spolarvätsketanken om du har strålkastar rengöring, vilket jag antar att du har. Ett till tips är att vara försiktig med strålkastar glaset när du skall trycka på det igen, själva "öglorna" som man trycker på glaset har en tendens att spräcka glaset om du inte är försiktig. Lycka till! vad köpte du för angeleyes? Mvh. |
|
|
Hej! Men hur gör man lite mer specifikt runt spolarmunstyckena? Liksom hur får jag bort själva spolarmunstycket så att jag kan ta bort själva listen? ///Niklas "NIKEMAN" Johansson "lägre än glocalnet och hårdare än he-man" |
|
|
NiKeMaN: ta försiktigt med en mejsel så att du får tag på spolarmunstyckes-locket. Dra den sen försiktigt ut och håll sen stadigt samtidigt som du rycker loss locket rakt ut. Tänk på att all spolarvätska sedan kommer rinna ut genom röret. nä du sen sätter tillbaka det så ta med en täng och dra ut röret och håll sedan i den. sedan trycker du tillbaka locket till munstyckena så e de klart =) hoppas du förstår =) // M.V.H. Daniel |
|
|
Du behöver varken ta bort spolarmunstycket eller själva lamphuset! Är man 2 personer så är det mycket smidigare. Listen under lampan sitter på 3 ställen, ett klips närmast grillen, ett klips precis "utanför" lamphuset mot skärmen och en infästning mot skärmen med det bökigaste fästet. Lossa de 2 första clipsen och sen går det om man är klurig att lirka in en mejsel för att lyfta snäppfästet mot skärmen. Detta går när man dragit ut listen en bit, 4-5 cm kanske.. Är man 2 kan den ena personer hålla ut listen under tiden, så slipper man tömma spolarbehållaren samt slita på clipsen i rören till spolarmunstycket. När du sen efter en del irriterande ryck och knäpp med mejsel (ha tålamod!!) så är det bara att dra ut hela listen så långt det går med spolarmunstycket monterat. Därefter börjar person nr 2 att med bara fingrarna knäppa loss glaset på lyktan, sitter med 7 snäppen. 3 st av dem är av "enstegsmodell" typ, det i mitten uppe och under samt det mot grillen. De andra 4 är "tvåstegs" modell och låter glaset komma ut 4-5mm i ett första läge. Hoppas du förstår hur jag menar, men låt lamphuset sitta kvar, för spolaranordningen vill jag minnas sitter skruvad undertill i lamphuset och vill gärna följa med ut tillsammans med lamphuset, och då är det smidigare att lossa hela fronten. Är den modellen av ringar med CCFL och den lilla transformatorn så kan jag rekommendera att montera tramsformatorn i det lilla utrymme som finns på den svarta inre delen i lamphuset. Ett uttrymme nederst närmast grillen i bägge lamphuset. Bunta transfomratorn där med ett vanligt buntband och vänd den så att de vita kablarna kommer mot grillen på bägge sidor. Strömförsörjningen drar du ut "under" reflektorn vid sidan om gummidamasken som är vid helljuslampan. Många andra väljer att dra ut kablaget via parkeringljushålet, vilket leder till att du får ett fint vatten insläpp rakt in i lyktan då du motortvättar, och klabba med silikon är tråkigt där. Plocka iostället bara ur ordinarie p-ljus lampa och låt kontakt och hållare sitta ihop och på rätt plats, så håller du både kontakten och lamphuset tätt! En liten ståltrådsbit är smidigt för att fiska ut kablarna. Man kan tejpa de vita kablaget en bit för att dölja det något där det ligger synligt mellan den svarta inredningen och reflektorn. De vita kablarna från ringarna lägger du över reflektorerna och låter dem glida ner något bakom helljusdelen för att spara nån cm eftersom avståndet till transformatorn blir i tajtaste laget. Jag har monterat på 4 bilar hittills så man börjar kunna detta. Ett annat tips är att använda en liten klick silikonliknande lim som är elastiskt för att fixera clipsen till ringarna när du snäpper dem i överkanten på reflektorerna, detta är för att förhindra dem att glida i sidled. En annan grej är att du kommer få klippa av dessa clips på undersidan (överdelen limmar du mot reflektorn) runt 10mm för att de ska komma på plats, eftersom de annars tar emot i inner/under kanten där reflektorn runt halvljuset välvs nedåt. Lycka till! Diesel-räsern /Rickard |
|
| finns det någon i Sthlm trackten som kan montera AE CCFL ringar? | |
|
Tack för denna enkla beskrivning Diesel-räsern, du besparade mig en massa jobb :-). Jag kopplade in CCFL på kontakten till p-ljuset och sparade lampan i strålkastaren. Bra att enkelt kunna koppla tillbaka om de bråkar på besikningen.Nu ska bara halv-/hel "gula" ljus bytas ut mot mer vitt. Blod räddar liv Bli Blodgivare Nu |
|
|
Så lite så!! Hade glömt att jag skrev denna beskrivningen =) Är dessutom blodgivare, ska dit nästa vecka! :) Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.