AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.839

byte av hjullager e46, kostnad?

Hej!

Finns det någon här som vet vad en märkes verkstad/vanlig verkstad tar för att byta ett hjullager höger bak på en e46 bmw318 -03 och hur lång tid det tar att byta?

Tack på förhand :-)
ok, jag är nog den enda här som haft detta problem då ingen behagar att svar :-(
surt sa räven
Är det inte lättare att ringa ett samtal till en BMW-verkstad? Det kan vara så att ingen vet prisuppgift och därför inte svarar.

Vill du byta själv så kan nog många komma med tips däremot.
Min icke BMW verkstad tog nu senast ca 1700:-

/ Micke
va
82
vagabond
320d -02
..hur märker man att ett lager är paj...
sa
9
sampe
Z3 Roadster -00
Du märker att ett lager är dåligt om det låter illa från hjulet i vissa hastigheter eller när du svänger åt ett visst håll. Byt isåfall så snart som möjligt. Se även mekartipsen här på autopower för att få en beskrivning på hur man byter hjullager.

På 3-serien tror jag att lagret och navet är integrerat så att man byter hela navet vilket gör att man inte behöver lageravdragare, endast hylsa i storlek 36. Dock gör det att det kostar lite mer att köpa delarna...
Fram är det integrerat i nav och relativt lättbytt, bak är det mer traditionellt inpressat lager. Min mek brukar ta lös hela mojängen lagret sitter i från bilen och pressa ur lagret i en press, men det finns ju andra metoder man kan använda sig av. Bytte framhjulslager på vår familjebuss, som sitter på motsvarande sätt som lagren bak på bmw'n hemma i garaget med hjälp av stor bult (bulten från fjäderspännare) och diverse hylsnyckelhylsor som hjälp att driva ut/in det gamla/nya lagret...var inte helt lätt och skulle nog inte göra om det men eftersom jag hade börjat fick man ju avsluta det...och det gick vägen till slut. Drog sönder några bultar modell större innan jag hittade den från fjäderspännaren som höll.

/ Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.