AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
825

För hög avgasutsläp

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej, vad ska man göra om man fick för hög avgas utsläp på besiktningen?
Jag har inte fått det än men det verkar närmar sig, jag märkte i protokolet att i 2005 fick jag 1,00(1,03), i 2006 fick jag 1,01, nu fick jag 1,02 å gräns värde är 1,03. Så undrar om hur fixar man det?
Vantage
Slå i 5-10 lit etanol ( E85 ) en vända och se om det hjälper

Vantage
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Om lambda-värdet vandrar iväg så är det med stor sannolikhet lambdasonden (eller syresensorn som den också kan kallas) som är på väg att ge upp. Att försöka fuskbesiktiga med etanol är bara dumsnålt eftersom det inte lagar nåt utan bara döljer ett ev problem. Dessutom kommer det inte att påverka lambdavärdet i någon nämnvärd omfattning.

Nej, laga problemet istället!! Bilen går dessutom inte som den ska med fel lambdavärde, så du kommer att märka en rejäl skillnad efteråt!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hur lagar man det?
Jag fick byta lamda när jag fick för höga värden, sen var de inga problem.
Annars kan du ju lämna in den på felsökning hoss en som kan sånt, kan iofs kosta en slant.

Men som enor sa, fuska inte, det skadar både miljö och kanske din bil.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Nej, jag tänker inte fuska, föratt då vet jag själv att det ä ett fel på min bil o jag ä en pedant så att alt måste vara fixar så snart som möjligt.
Du ryttersson, hur mkt kostade dig att byta lamda?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
vart befiner sig på bilen den där lamda elr va den heter?
dr
44
dreamcore
BMW 320 86 (E30?)
på nya bilar kan det sitta två lamdasonder, en för och en efter katt! men i allra flesta fall sitter den någonstans mellan grenrör och katt, ev. på katten! katten kostar runt 1500 om du handlar en bosch, vilket du bör göra! inte speciellt svår att byta, va bara nogran med att få kablarna helt ihop kopplade, jag föredrar att löda kablarna och sen dra krympslang över så det blir helt isolerat, sen ett par eltejp runt så blir det bus bra!

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
är det den som är på bild nr:22? Är det den som gör att avgasutsläp blir mindre Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Ja det är nummer 22; men dess uppgift är inte i första hand att göra avgaserna renare - utan den kollar avgasernas sammansättning och styr mängden bränsle som sprutas in så att bilen hela tiden går optimalt.

Vid lamdavärdet 1.00 går bilen som allra bäst, och släpper därför ut minsta mängden avgaser. När värdet börjar driva iväg så som det håller på att göra på din bil, då går bilen sämre, drar mer soppa, och släpper ut mer föroreningar i luften. En ny lambdasond löser troligen detta problem (det KAN bero på andra saker också, men lambdasonder är förbrukningsvara så det är absolut inget konstigt om den har gett upp).
Besiktiga bilen idag och fick för höga värden på avgasreningen.

CO 0,7 (0,5)
CO 2500 0,8 (0,3)
HC 310 (100)
LAMBDA 0,99(0,97-1,03)

Lambdavärdet ligger ju inom tolerans men COvärdet drar ju iväg speciellt när man varvar upp bilen lite. Kan detta bero på lambda sonden ändå tror ni eller kan det vara något annat som spökar?

Fick även underkänt på bakdäcken, så tips om bra pris på 225/45-18 motages gärna.

// Micke
En fråga till, kan man byta labda sonden själv för det ser ju bara ut som en lång kabel med en givare man ska skruva dit. Eller måste det ställas in med instrument och liknande?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Bara att byta, det är mycket enkelt. Enda kruxet kan ev vara att dom ofta sitter fast som berget!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.