AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.845

Stereo ur funktion efter kortslutning av batteripoler, vad kan ha gått sönder?

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej har gjort något dumt och jag behöver bekräftelse på att jag inte har haft sönder något. Skulle ta ut batteriet ur bilen men plus polen satt som fan så jag tog en tång för att få loss den men råkade komma åt en jordpunkt i motorrummet och det sprakade till ordentligt men som tur var håll jag tången på den isolerade delen. Nu när jag har överlevt detta har jag fått ett problem. Bilen funkar som det ska och all elektronik men stereon ville inte gå ingång. Kan det vara så förjävligt att jag bränt stereon?? eller ska säkringarna på väg till stereon eller de som sitter på stereon tagit smällen?? Nu är det så att jag inte har bilen till hans och har inte hunnit titta på alla säkringr och kablar då den är på verkstan men jag har ingen sömn på kvällande. Är det någon som kan svara på om min teoir om säkringarna kan stämma så jag kan sova lite ;) Det är ingen billig maskin så man är lite orolig. Skulle vara tacksam för alla svar jag kan få.

Tack på förhand.

Det är viktigt att se farlig ut när man har 4:an under huven ;)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
troligtvis säkringen bakom stereon...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
Hej,tycker att säkringen bak på stereon ska lösas ut.....men men...har varit ut för en liknande "kortslutning" och säkringen var hel men stereon for åt skogen......MEN.....är allt som de ska va så behöver du inte va orolig...säkringen ska ha fixat jobbet!!!

*BMW* Be My Wife
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
tack grabbar då kan jag sova lite lugnare, får tillbaka bilen imorgon kväll får väl börja skruva på fredag, återkommer med domen.

Om du råkade kortsluta mellan plus och jord just vid batteriet så var det ju bara just där som det gick häftig ström och lite fyrverkeri. Att hålla i metallen på verktyget innebär ingen risk alls vid 12V osv rent elsäkerhetsmässigt. Däremot har många lärt den hårda vägen hur riskabelt det kan vara med ringar, armband, klockor och halskedjor i samband med batterihantering, det bör man tänka på innan man börjar skruva.
Det är också för att undvika ovanstående som man alltid skall börja med minuskabeln, då händer inget om man råkar komma mot chassiet i bilen med verktyget. Omvänd ordningsföljd gäller vid återmontering av kablarna.
Spänningsfallet som blir i systemet vid dylika malörer behöver inte bli mycket värre än vid start, inga säkringar skall lösa ut av detta.
Det är inte så att så att det är stereons "normala" funktion med kodlåset som gått in efter att du lossade batterikablarna? Om det sitter eftermonterade kablar till extrautrustning osv i samband med pluspolen kan dock knepiga fel i värsta fall uppstå om man inte lossar på rätt sätt.

FP
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Nej folke det är inget kodlås på stereon. Jag håller med din teori om att inget ska ha gjort så att stereosäkringen ska lösas ut trots min inte allt för stora elkunskaper. Men jag ska kolla säkringen men det kan lika gärna vara kabeln från batteriet till stereon som har börjat glappa vid polen, säkringen vid batteriet på den kabeln var hel det var det ända jag hann kolla innan jag lämnade bilen på verkstan. Kommer inte att få bilen förrän sen morgon kväll förmodligen så det får bli felsökning på lördag.

Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Tack ännu en gång för alla svar. Vill bara säg att jag har felsökt nu och det var kabelnskon vid batteriet som glappade. Nu dunkar det på ska vanligt igen :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.