AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
859

318is ryker mystiskt

po
25
pothead
318is coupé -93
hoj.. . har en 318is 93 coupé (amatör meckare för övrigt)
kör den oftast ganska hårt och den senaste tiden (då det varit lite kallt,, dock inte minus) har det börjat ryka/ånga ut ur/vid vänstra bakdäcket...
beror detta på att bromsskivorna är väldigt varma eller är det som ja misstänker bromsvätska eller annan vätska som läcker ner på bromsskivorna? i och med att dom är gjorda av stål borde dom ju inte rycka så mycket som det nu gör..
Har ej gjort burnouts eller annat trams innan dom börjat ryka.. bara kört väldigt fort med X antal halv hårda till hårda inbromsningar

tack för seriösa svar..
tack på förhand

Hej!

Jag har haft precis samma problem med min vänsterfram. När jag kört några kilometer luktade det bränt. Stannade bilen, gick ut och kollade och mycket riktigt rök det som bara den från hjulhuset. Svart tjock rök som luktades på hundratals meters avstånd. Kände försiktigt och märkte att bromsskivan var varm som satan. Visade sig att bromsoket rostat igen och klossen låg mot skivan hela tiden, trots att man inte kände det vid körning. Samma sak hände mig ett år tidigare på en Saab 9000 så jag är bekant med problemet. Känn efter onaturligt varma bromsskivor. Vanligt fel uppenbarligen. Tror det kostade över 1000 nånting att byta oket. Helt okej.
För att svara på din fråga; med andra ord är det inte stålet i bromsskivorna som ryker, utan beläggen som snabbt bränns upp och ryker.
po
25
pothead
318is coupé -93
OKey,, får väl kika om det hjälper med ett ok byte.. samt alla belägg man kan byta
tack för tipset!
Si
155
Simon 318iS
BMW 318is -90
BMW 328iM Touring -97
Oftast behöver man inte byta ok, renoveringssats brukar göra susen med kärvande ok.

/Simon
po
25
pothead
318is coupé -93
ok... det ska ja testa.
fan alltså.. grymt bra sida det här!
tack för alla bra svar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.