|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Vet att detta är en sån där jobbig fråga... men jag måste tyvärr ställa den! Jag har en 740 -97 med 19" fälgar på, sitter 255/45 fram och 275/40 bak so far så good eller? Men när jag fick den så var det bara 2.3kg i dem... har nu pumpat upp dem till 2.6 (tyvärr märkbart stötigare) jag vill behålla så mycket komfort som möjligt men ha kvar lite sportighet och gärna lite livslängd... däcken är Pirelli P Zero Rosso bör jag ha olika tryck fram och bak? | |
|
Här finns ju lite rekommendationer. Länk Svekke |
|
|
Aboslut inte under 3.0 , om du inte vill att däcken skall slitas på mitten BMW CS #5139 |
|
| tack för bra länk svekke | |
|
Så här resonerade jag med följande däck: Goodyear EAGLE F1 GS-D3 235/40 R18 91Y BSW EAGLE F1 GS-D3 265/35 R18 97Y XL BSW Däckstryck: Lätt last Full last (eller Autobahn) fram bak fram bak --------------------------- 2.5 - 2.9 - - 2.8 - 3.4 För min körstil valde jag: Fram: 2.7-2.8 BAK: 3.1-3.2 Svekke |
|
|
Det var ganska mycket luft det. Låter som det blir stenhårt. Men stämmer J.L:s resonemang om att däcken slits mer på mitten om trycket i dem är lägre? Jag trodde det var tvärtom. sad_ant: Jag är själv på väg att köpa 19-tummare till min E38 med ungefär samma däckstorlek men är lite orolig för komforten. Jag skulle vilja fråga om du upplever bilen som spårkänslig med 255:or fram? Jag har fått lite varningar om det. |
|
|
Jo det blev tyvärr lite hårt, beror ju på vad man har för däcktryck alltså med 2.3-2.3 som det var när jag köpte den är det helt okej, 2.6 som jag har nu så börjar det bli lite stötigt men det är rätt bra komfort ändå och min bil är ändå sänkt lite. Spårigt däremot är det alldeldest för mycket... :( men vet inte om det är gummits fel kanske? Pirelli rosso däck |
|
|
Det stämmer att de slits i mitten om man inte trycker i 3 eller mer såvida man inte kör i autobahnhastigheter dagligen. Fick det förklarat av en vän till mig som är däckhandlare. Centrifugalkraften som ökar med hastigheten påverkar slitytan så att ytterkanterna får mer kontakt med vägytan vid högre hastighet. /Lasse |
|
| Joblock: Jepp stämmer in helt i de ja fick höra av en däckhandlare förra veckan, klart man blev lite fundersam tills han berättade hur det gick till. | |
|
fattade inte riktigt vad du menade joblock? menar du att man inte behöver 3 bar om man kör på autobahn dagligen...? |
|
|
Jo precis "sad_ant": Då gäller däcktillverkarens rekommendationer som torde ligga på c:a 2.5 för din bil. För att kompensera för svenska hastigheter brukar c:a 3.0 vara lagom och visst blir det stötigare. Lite som att välja mellan pest eller kolera :-) /Lasse |
|
|
Enligt min instruktionsbok så skalll jag ha 2,3 fram och 2,5 bak då bilen är normallastad. |
|
|
joblock: sorry men det högre lufttrycket ska nog användas på t.ex. autobahn. Antar att centrifugalkraften för däcksidorna pressar dem utåt hårdare vid höga farter och då är det ju bra om lufttrycket är högt och samtidigt trycker ut mittenpartierna. Svekke |
|
|
nu blir det rörigt :) någon som har lust att komma och styra upp lite? |
|
|
sad_ant: Kolla pdf-filen på sid. 2 där de rekommenderar full-last tryck vid höghastighetskörning även då man kör olastat. Alltså de högre trycken rekommenderas för t.ex. Autobahn. För övrigt finns intressant information för val av däcktrycket här: Länk Svekke |
|
| men då borde det betyda att man kanske kan köra med 2.6 om man kör mycket köer? :P | |
|
Har sett rekommendationer på lättlasts-trycket och sen lägger man till 10-15% för att få jämnt o fint slitage. Det finns ju inget "rätt" svar egentligen, det beror ju på hur *du* tänker använda din bil. Men nu har du säkert tillräckligt med info för att fatta ett vettigt beslut. Svekke |
|
|
Jag får hålla med om att det här var rörigt. Om jag tolkar det rätt så ska man, enligt den informationen "joblock" och "*Björklövare*" fått från däckhandlare, alltså ha HÖGRE tryck vid "svenskkörning" än på autobahn. Men enligt "Svekke" och de länkar han hänvisar till så är det ju tvärtom. Och i pdf-filen rekommenderas det genomgående ett högre tryck bak än fram. Men i den andra länken är trycket fram och bak lika, dock klart högre än i pdf-filen... Någon höghastighetskörning lär inte bli aktuellt för mig speciellt ofta (kommer för f-n knappt ut på landsväg heller, har förbrukat 2 tankningar bara till jobbet, dagis och ICA så här långt) men ska jag ha 19-tummare så får jag tydligen rikta in mig på att det kommer att bli lite stötigt. Ett tryck under 2,6 är helt klart inte att tänka på, förstår jag. Helst högre. Suck! Vad jobbigt det är att vara fåfäng. Varför kunde jag inte nöja mig med de 16-tummare som satt på? |
|
|
Hammurajen, jag hade inget val de kom med bilen :) synd va?! :D (slapp göra valet själv) |
|
|
Hammurajen: Visst håller med, det är rörigt och jag är som de flesta av oss en glad amatör. :-) Sen kanske det är olika svar för lågprofil- versus högprofildäck.. Fast här i tråden har ju frågan gällt just lågprofil/breda däck. Länk Svekke |
|
|
Hej igen, har nu till slut fått mina nya 19-tummare som jag beställde från /gummihuset.se/. Leveransen tog 3 veckor viket är något längre än de 1-4 dagar de skryter med på hemsidan. Hade väl egentligen inte gjort så mycket om det inte hade varit för att bilen stod på pallbockar och väntade... Fördröjningen berodde delvis att de däck jag först beställde (Dunlop SportMaxx) var slut. Fick istället ta Continental Sport Contact 2 vilka förstås var lite dyrare... (Och mellanskillnaden bjöd de minsan inte på!) Måtten är 245/45 på 8,5x19 fram och 275/40 på 9,5x19 bak. De levererades med ett tryck på 3,0 (Ett framhjul hade 3,2 men det pyste jag ner till 3,0). Då jag förstås önskar maximal livslängd ska jag försöka behålla det trycket enligt den här tråden. Det preliminära körintrycket är att visst blev det både något stötigt och spårigt men kanske ändå inte så mycket som jag hade befarat. Komforten i bilen är fortfarande bra. Däcken bullrar inte så mycket (inte så det hörs i bilen iaf) och de känns runda och fina. Har dock ännu inte haft möjlighet att testa fortare än 110. Högfartstest återstår (på för ändamålet lämpligt ställe...) "Bensinen är alldeles för dyr för att slösas bort på tråkiga bilar" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.