AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.581

Kan man ha en E46 cabbe parkerad utomhus hela sommarsäsongen?

Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Tjena!

Tål suffletten att stå utomhus en hel sommarsäsong? Tål den en eller två veckors regnoväder utan att bli förstört?

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
"lägre än glocalnet och hårdare än he-man"
Jovisst tål den det, men å andra sidan så blir den snabbare sliten av att hela tiden vara utsatt för väder och vind samt blir snabbare blekt av solen.
Du får helt enkelt byta suffletten något oftare än om du skulle ha bilen i garage istället...
Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
Det bör inte vara några problem. Men impregnera sufletten så fort som möjligt, så suger den inte åt sig så mycket vatten och fukt. Impregneringsmedel finns att köpa på BMW.

MVH Niklas
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Eller köp ett silvertält, billigt och skyddar mot allt väder kostar 2-400 på Mekonome, Micro ....

/Touchdown

Beträffande "silvertältet", så skulle jag nog inte rekommendera ett överdrag på en bil som står utomhus. Ett överdrag sliter hårt på lacken när det blåser, även suffletten kan bli sliten av ett litet idogt nötande som vinder är upphov till...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Suffletten tål att stå ute en hel sommarsäsong, ja. Till det kommer en vintersäsong som den också klarar av. Men som med allt annat på bilen så kräver den skötsel, precis som lacken gör.

Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Självklart krävs det skötsel, och det ska jag nog klara av tror jag då jag är lite för mycket pedantisk ibland med mina bilar... Bara de att jag inte har någe garage. Fast de får väl gå ändå då ;)

C.
46
C.C.
330ci cab -02
320d Xdrive -10
Niklas!

Visst tål suffletten att stå ute under sommaren. Jag har haft min ute under flera sommrar med sufflett utan något skydd och inte märkt något slitage. Men det är viktigt att du impregnerar den efter en noggrann rengöring. BMW har bra medel för detta. En annan sak är att du ska vara aktsam när du parkerar bilen. Se till att det inte finns träd som släpper ned "klet" på bilen. Undvik också att ställa bilen under telefontrådar. Vissa fåglar älskar att sätta sig där och pricka suffletten med sånt som passerat magen.
Det skulle vara skoj att höra var du köpt bilen och hur långt den gått.

Hälsningar
Claes
Ni
1.573
NiKeMaN
BMW 118d 2008
Bilen är köpt av en privatperson långt långt upp i landet (Norsjö) och har rullat 9500 mil ungefär. :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.