AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.969

kylarvätskan rinner ut! HJÄLP!

Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej! Jag har en 730 e32 1991 m30
Kom hem nyligen och såg att kylarvätskan rinner ut genom en liten slang som hänger löst, jag antar att slangen är till för att hålla max nivån i systemet, dv fyller man på för mycket som rinner det ut genom den...eller jag kanske är ute och cyklar helt? Hur som helst så rinner all vätska ut genom den och färddatorn visar att kylarvätskenivån är för låg osv osv, motorn blir varm. Kylaren verkar vara hel. VAd kan felet vara?
TACKSAM FÖR ALLA SVAR...

Wladimir
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lufta kylsystemet ! Det hjälper inte att fylla på vatten eftersom systemet innehåller luft och då trycks vattnet du fyller på ut.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
OK, tack, hur luftar man systemet?

Wladimir
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Otur med din nyinköpta bil! Får väl hoppas att inte det är toppackningen som är kass, eller ännu värre toppen.

Vet inte hur det ser ut på M30, men det skall väl finnas en luftskruv vid termostathuset och kanske en på kylaren också. Öppna dessa och låt motorn gå.
Får hoppas det kommer ut luft och inte så mycket vatten.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Menar du den som cirkulerar mellan expkärl o kylare Länk
Montera tillbaka innan du kör med bilen annars blir det garanterat strul.

Förstår inte vad som menas med att lufta ett öppet system,ett system är slutet det ska inte "rinna" nånstans.

Mvh/Micke
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Nummer 9 Länk
det är luftskruven.

Gör en sökning på luftning och läs på för det kan vara svårt att få till ibland. Annars är det topplockspackningen eller toppen som gått, rätt så vanligt om man kokat motorn.

//Magnus

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Ok jag fattade som att en slang hoppat av nånstans,är ju en annan femma om den trycker ur sig vattnet pga att locket löser.

Mvh/Micke
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kan vara så enkelt som ett dåligt lock.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Varför topplockspakningen?? Skall vätskan rinna ut om packningen är dålig? Det finns som sagt inget vatten i oljan osv, jag vill i alla fall tro att d e nåt med luften, för jag har precis fyllt på 2 liter vatten och kört flera mil sedan dess, mätaren stod spikrakt...

Wladimir
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
HEj!, Jag har nu med hjälp av en kompis bytt termostat och försökt lufta systemet, men bilen börjar driva ut vätskan via avluftningsslangen i alla fall efter en stund. När man öppnar ventilen på termostathuset kommer det fortfarande jättemkt luft/ånga? Har vi inte luftat tillräckligt? Fler tips? Vattenpumpen verkar gå och vi har konstaterat att det är inte topplockspackningen...kan det finnas en luftventil på kylaren också? Jag har inte hittat nån i alla fall...
tacksam för alla svar
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Eller kan det vara toppackningen i alla fall? Det verkar som att det bildas tryck i kylsystemet efter bara 7-8 minuter. En sista fråga, finns det co-test eller HC-test att köpa på någon mack eller biltema?
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Ställ bilen i en uppförsbacke när ni luftar(motorn högst), samt ha full värme på så att ni får ur luften ur värmepaketet. Dock verkar det låta misstänkt likt en toppackning. Pendlar temperaturen eller den står spikrakt? Finns ingen luftningsventil på kylaren, bara termostathuset.

/Kristian

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Alltså det kan ju inte finnas någon "överfyllnings-slang"!!? Ett kylsystem är ju helt tätt och dessutom är det ett hyffsat tryck där i. Blir det FÖR högt tryck så ska det finnas en övertrycksventil i locket på de flesta bilar. Vart sitter slangen? Är du säker på att det inte är en slang som gått av eller som ska sitta fast någonstans?
Sitter den ovanför övertrycksventilen (kylarlocket) kan det ju förståss vara en slags slang som ska styra vattnet någonstans.. Men oftast så ska det väl bara spruta kring locket.
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Det var ett tag sen jag kikade under huven på min 735:a men jag vill bestämt minnas att det går en slang från expansionskärlet ner under bilen för att leda bort ev övertryck.Slangen sitter så att locket löser först så att vattnet kan gå ut i slangen, precis som Johan_S beskriver det.

Kan ta en nogrannare titt imorgon om det är till någon hjälp.

/Kristian
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Håller helt med royalcruiser, det är därför jag skriver att locket kan vara boven.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Är det så det ser ut är självklart ett lock-byte det första man kan prova om inga andra symptom på sprickor i topp och packning finns, och systemet är luftat.

Jag trodde jag hade övertryck i kylaren någon gång, men det var bara kvar luft i systemet efter att jag bytt en slang.
Läckage i kylsystem ger liknande symptom. Kan vara kylare eller en kylarslang som läcker, uteslut ev läckage innan du byter topplockspackning är mitt råd.
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Problemet kvarstår. Har nu bytt toppackning, men motorn trycker fortfarande ut vatten. Hittade inga sprickor i toppen när den var avmonterad och planad.
Har luftat efter alla konstens regler, men det verkar som om det bildas luftbubblor i systemet. Kan detta bero på annat än sprucken topp?

BMW CS #06606
elhe: Läckage i kylsystemet orsakar luft i kylarvattnet.
Kontrollera din kylare och alla kylarslangar om dom är hela.

-Fri fart på Svenska motorvägar NU-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.