|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver hjälp! Var och ombesiktade bilen idag och avgasvärdena är fortfarande åt skogen, jag har bytt olja,stift,filter samt bakre lambdasonden som enligt en verkstad var orsaken (dom kopplade upp bilen). Så här var värdena innan jag bytte stift etc. 1. Co-halt tomgång, för hög (9,9) 2. HC-halt tomgång, för hög (331) 3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög (0,7) 4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig (0,81) Och efter diverse åtgärder... 1. Co-halt tomgång, för hög (2,0) 2. HC-halt tomgång, för hög (163) 3. CO-halt förhöjd tomgång, för hög (1,5) 4. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig (0,95) Gränsvärdena är CO (0,5) CO 2500 (0,3) HC (100) LAMBDA (0,97-1,03) CO 0,5 Nämnas kan att jag körde hårt med bilen i en halvtimma innan besiktning samt att jag inte någon gång märkt av att bilen beter sig konstigt åt på något sätt, bensinförbrukningen ligger inte heller speciellt högt...någon som har ett tips på vad som kan krångla. | |
|
katten garanterat... "riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn" |
|
|
Trasig lambdasond, finns väl flera på en 528i BMW CS #5139 |
|
|
Det jag är lite nyfiken på är om man kan se vilken lambda som är kass då man kopplar upp bilen till testinstrument...dom som kopplade in min var lite tveksamma tyckte jag...men dom sa till slut att det var den bakre och pekade på precis den jag numera har bytt (1800 kr på BMW)....jag lyfte upp bilen idag och ser att det sitter åtminstone en till lambdasond längre ner..den syns inte från motorrummet, någon som vet hur många det finns?? Jag är uppe i 3 om man nu kan utgå från att den sista jag hittade är en lambdasond...den ser exakt likadan ut som dom andra 2 som sitter på grenröret precis under tändstiften. Sen undrar jag om det finns något bra sätt att kontrollera huruvida katten är kass eller inte? |
|
|
Hej Jag håller på att reda ut ett liknande problem på min 525 -93. hade ganska lika värden som du, förutom lambdan som var ok. har fått många bud men det som det lutar åt nu är nog att kattarna är slut. har hört att dom kan skramla och rassla lite om dom är slitna, testa banka med en gummiklubba. |
|
|
Precis som dicka o säger garanterat katten, men den bakre lambdasonden är väl bara en sk diagnossond som checkar upp om reglersonden+katten gör det dom ska(eller under omständigheter KAN göra det dom ska) det kan ju vara defekter på t.ex tänspolar, lmm, tempgivare etc. M.v.h Anders |
|
|
Har nu bankat på katten utan att det skramlar alls...kan den vara så slut att den är innehållslös..tom helt enkelt, verkar vansinnigt på en 8 år gammal bil och 17000 mil, det låter inte tomt då jag bankar på den utan den låter stum på något vis, nämnas kan att jag även bytt LMM på bilen och ombesiktat bilen igen med ett visserligen bättre resultat men ändå inte godkänd, sen undrar jag vad ni anser om universalkattar som finns att köpa, törs man köpa en sådan och montera på..priskillnaden gör att man blir frestad. När jag ändå håller på så undrar jag om det är krångligt att byta dörrhandtaget på förarsidan (gick av) börjar bli jobbigt att veva ner rutan varje gång man ska ur bilen. |
|
|
då har jag en till salu dörrhandtag..ang katt så rekonderar jag racekatt på www,katalystorteknik.se ca 2500kr som hittat,ingen keramik utan metall som är bra mycket bättre.hoppas det ordnar sig lycka till... "riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn" |
|
| Hur slutade det? Var va felet? | |
| Ja precis...Kan vara intressant och veta.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.