AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.633

xenon lampan eller styrdon?

Visa användare
91
partypeewee
BMW 523i -99 Touring
Tjena

har en bmw 523i E39 med xenon OCH NU har halvljuset sluta funka på högersidan.. Har hört att den typ aldrig brukar vara lampan som pajar utan något som sitter innan lampan? styrdon? .. skulle vara tacksam över svar..

/johan
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
prova o byt med den vänstra,så ser om det är modulen.funkar det inte så är det modulen...

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
Visa användare
2.660
dicka o
ursäkta jag menar styrdonet.var lite snabb där...

Visa användare
91
partypeewee
BMW 523i -99 Touring
okej tack!

det heter styrdon alltså? är den svår att byta eller-?
Re
31
Reuter
530 D -02
525 TDSa -92 (röd)
525 TDS -93 (Silver)
xenonlampor lyser sämre och sämre med tiden. blir nästan rosa till färgen före dom slutar fungera.slits mer om man slår av och på lyset mycket.
Visa användare
2.660
dicka o
det är inget svår o byta,en dosa med med 2 kablar..det klarar du.kolla bara hur allting sitter innan du plockar bort det,lycka till...

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
partypeewee:
Styrdon eller ballast kallas den också.

Nej, det är enkelt att byta. Se bara till att det är strömfritt!!!
Men du måste ha ett litet spärrskaft med torx-bits (minns ej storlek) för att få loss lampan.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ett tips är att om är väldigt trångt bakom lampan så kan det vara enklare att skruva loss hela insatsen från bilen och sedan göra lampbytet. Hur trångt det är beror lite på modell, på min 530 var det vänster fram som det var trångt bakom. På M5 är det trångt bakom båda ;)

Insatsen sitter med 4 skruvar och sedan är det bara att dra den framåt och lirka lite. Tar ett par minuter...

___
//Ulf
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Problemet med det är att man kan ändra ljusinställningen. Så märk i så fall upp ljusbilden noggrant från ett par-tre olika avstånd från en vägg.

Visa användare
91
partypeewee
BMW 523i -99 Touring
OKej!
tack det låter bra .. men montera den en lampa och kolla , är det svårt eller? verkar inte vara som infästning som är till vanliga lampor. Sitter som bärget. Det är ju gummi runt allt, ska man vrida lampan åt något håll ?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
3 stycken torx!!!

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Nej, det är nog stjärnskruvar förresten. Kom just ihåg att jag drog sönder en eftersom jag hade en bit som egentligen var för liten.

69
43
69ers
530 XDAT -08
523ia Touring-98 Ind
jag har ett liknande problem med min e39 -98

har bytt lampa , men den tändes bara för att direkt slockna .
vad kan det vara för fel (sedan ser inte styrdonena likadana ut på h resp v sida kan det vara bytt tidigare) om det är styrdonena måste man köpa org eller kan man köpa en hid sats typ xenonkungen någon som vet .

69ers
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.