AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.416

Krängningshämmarfästet gick sönder på min E39 540i

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Upptäckte detta idag när jag gjorde fyrhjulsinställning så nu blir de till att jaga fatt i nån som svetsar aluminium.

Länk
Länk
Länk
Th
291
The roughrider
M540i Touring V8-32V 1995
Det var det värsta, ravve. Har du kört så hårt så bakre krängninghämmaren har slitit loss ena fästbalken för den ;-P

Just real V8 Power, nothing more!

/Roger W
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
V8 Power :-)

Hehe, nä jag vet inte vad som hänt. Den svetsfogen kanske inte klara den styvare krängningshämmaren?
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
ravve,

exakt samma har hänt på min 530, det var svetsen som hade gett sig på det vänstra fästet.
Letar fortfarande efter någon som kan svetsa alu och har lyft, jag är inte så sugen på att riva hela "bakaxelbryggan" bara för att få det svetsat :-(

___
/Fredrik
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hehe nej de är inte jag heller sugen på men jag har hittat ett par ställe i närheten av där jag bor nu så det ska nog lösa sig. Undrar va de kan kosta?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ingen vill svetsa de på plats.

Nån sa t.o.m. att det inte blev bra pga att man svetsade "uppåt" och då rann aluminiumet.

Är det jättejobb att plocka ner bakaxelbryggan?
ravve> är inge jätte jobb, men sen ställer man jue sig frågan om man vill sätta dit alla gamla delar. DÅ kan det bli dyrt :)

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Byta nån bult och mutter och eventuellt nån bussning blir nog inte så farligt.

Men behöver man lossa hela drivningen och de också för att få ner bryggan eller den går att lirka ut när man lossat den? Den sitter väl inte på så många punkter?

Antar att bilen måste stå hissad eller pallad när bryggan är borta? :-)
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ingen som har tips på någon som kan hjälpa mig svettsa detta på plats på bilen?
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
hej ravve. jag skulle nog kunna svetsa det åt dej men tyvärr så bor jag i finland. det är inte svårt att svetsa det men mesta bekymmer är nog att få det rengjort från all olja och salt, aluminimum är grymt känslig för smutts. och så är det förstås om man slipper åt bra. (ska kika på egen bil hur det ser ut)

Nikki
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tack för hjälpen Nikki, synd du inte bor närmare.
Alutech kunde också ta in bilen men jag har 70 mil enkel resa dit. Måste finnas nån närmre som skulle kunna fixa de.

Man kommer lätt åt fästet underifrån om man plockar bort avgassystemet och krängningshämmaren. De är gjort på en kvart sen är de fritt fram. Kanterna och fästpunkterna borde lätt gå att slipa rent med vineklslip eller liknande och sen svetsa och förstärka fästet. Jag är inte intresserad av nåt finlir, vill bara ha de att hålla sen får de ut hur de vill.
Ny
66
Nyvall
525tds touring -98
tack själv ravve, var ut å kika på bilen och fick då se att mitt har börjat spricka upp lite gran så det blir till att svetsa nu i häljen. kolla då me att det är som du säger med att slippa åt fästet stort tack för hjälpen, och tur för mig att jag kolla så är det mycket enklare fixat nu än när det brustit helt som för dig.

Nikki
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Verkar vara en svag punkt.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Fick de svetsat av en kille i eget garage. Han murade dit de rätt ordentligt och de har hållt sen dess. Bara hoppas att det fortsätter hålla för de va inte gratis att svetsa alu :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.