AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.548

Tempmätare når ej "klockan" 12 E30

Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Bekymmret jag har är att tempmätaren inte ställer sig klockan 12 utan stannar stabilt på kl 11. Jag har bytt:
*Tempgivaren (den bruna)
*SI batterierna samt lagat jordpunkterna i huvudinstrumentet.
*Termostat (biltema 80 graders)
*Luftat hela systemet noggrant och länge.

Vad återstår att byta? Kan det vara fel i själva mätaren? i så fall vad bör den hålla för värde?
Har också en tendens till att den får för mycket soppa när den är kall tror inte det har med detta att göra men skall för säkerhets skull byta den blå givaren också till motorstyrningen.

B M W
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Har letat och letat i gamla inlägg men hittar inget svar på detta finns det någon som haft dåliga erfarenheter med biltema termostaterna? Det känns som den svagaste länken just nu men.......
Eller har jag missat något?

Kan någon ge mig värderna (ohm) så kan jag mäta min nya givare så det är rätt i alla fall.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hade samma problem på min 318E30 och bytte till biltemas termostat, 88 graders och den står numera alltid klockan 12.00 och värmen kommer fort och med bra effekt.

Mitt tips är att ditt kylsystem är igensatt, var kan vara svårt att svara på.
Töm ut så mycket kylarvätska du kan och skölj/spruta igenom systemet överallt (dvs lossa på samtliga slangar) med vatten.

Ett tips är att kolla termostatens funktion innan du monterar den, det gjorde jag i kokande vatten så den öppnar som den ska och jag har hittils inte haft några problem med min 80kr termostat från Biltema.

Mät upp ohmvärdet på din blåa givare till motorstyrningen innan du byter den. 2.1-2.9Kohm ska vara godkända mätvärden (kall motor) och 270-400ohm då den är varm.

Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Kollade aldrig termostaten innan jag satte dit den........ Men nått jag la märket till var att den känndes grymmt mycket slappare i fjädringen mot orginalet som satt där.
Skall dränera hela systemet och har ordnat en mätare som man kan koppla på kylsystemet och mäta den "verkliga" tempen på vattnet så jag säkert vet att den öppnar på 80 och inte på lägre.

Du satte alltså dit en 88 graders på din? Min är spec med att det skall vara en 80 graders så jag byter inte gärna till 88 graders. Tack för värdet skall genast ut ikväll i garaget och mäta det.

B M W
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Att tempen står på 11 ist för 12 är nästan standard på E30.
Visa användare
278
finnen318is
E30 318is-90 (Nr1 Krockad)
e30 318is-90 (Nr2)som används nu.
frifart: hur kan du säga att killens kylsystem är igensatt? hur tror du hans motor mår om den hade vart igensatt?
tror du inte han hade märkt det rätt fort?

never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience.
vo
42
vonBargen
320 E36 -91
318iS E30 -90
Som tidigare talare har sagt, att tempmätaren ställer sig kl 11 och inte 12 är ett mycket vanligt fenomen på e30. Det är dock inget fel på kylningen till bilen och även om du byter termostaten kommer det inte att bli en förändring, felet sitter i ett kretskort i instrumentpanelen.
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Om det nu sitter i kretskortet...... Skulle man alltså kunna lura kortet genom att laborera med motstånd på givarkabeln - eller hur? Alltså lägga till ett motstånd på kabeln som gör att när den är i optimal temp så skall den stå på klockan 12 istället för 11.
Och om det nu sitter på kortet så borde man rimligtvis kunna kalibrera det på nått sätt eller?

Skall imorgon mäta min exakta kylvatten temp vid varmkörning någon som har något tips på vad man kan klämma fast trådgivaren? Skall man bara öppna en slangklämma och stoppa in den så nära termostaten som möjligt?
dr
44
dreamcore
BMW 320 86 (E30?)
jag vet att dom har smidiga Ir tempmätare på biltema för inte alls så mycket!det är absolut smidigaste!

axelsson
tjenare, jag hade samma probmel.

Jag mätte vatten värmen lazer. den låg mellan 80-90 (normalt) trotts att min mätare står på "10-11" så är den rätt... Jag tror det är instument panelen som har ballat ur på min bil, kanske din också?

Lycka till
ku
25
kun
BMW 318i -87
Luftade systemet vilket löste problemet på min 318 87:a
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Så du menar alltså att jag kan ha kört ca 30 mil med en liten luftficka kvar i systemet? Lossar jag luftningsnippeln på termostathuset så kommer där bara vatten. Vad är då sannolikheten för att luft skulle ha gömt sig i systemet?

B M W
axelsson
de är inte luft i systemet.
kommer bara vatten då jag lossar också.
men de kan fortfarande vara instrumentpanelen som börjar barka lös.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja det är underligt det där med tempfelet, min 318E30 står exakt kl 12.00 när termostaten är bytt. Jag vet att Biltema säljer både 80 och 88graders termostater och de benäms som vinter och sommar termostater.

Gäller tempfelet samtliga E30 alternativ?
Ko
102
Kowe
523IA E39
325i Touring
Frifart:
Jag antar då att du bytt till en 88 graders? Eftersom din verkar stanna på tolv slaget?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ja det stämmer, för det var den rekommendationen jag fick när jag skulle köpa termostat, dvs att köra med vinteralternativet.
EL
34
EL
325i Cabrio -90
Jag har också det här problemet. Det verkar ha blivit värre när bilen stått avställd under vintern. Förr sommaren stod tempen nånstans mellan det vita strecken, nu står nålen mitt på halvstrecket (vilket jag antar är det ni menar med klockan elva?). Jag har bytt till en ny orginal termostat spolat ur kylsystemet och luftat. Skulle gärna veta hur man blir av med det. Finns det någon komponent i instrumenthuset man kan byta ut?
axelsson
som jag sa senare, jag har samma problem och mätte med lazer hur varmt vattnet var, det låg kring 80-90 nåntning. och det är ju normalt!

även fast min nål står på "11". Så jag tror att det är något i instrumentet som är mindre bra.

Man borde åtgärda det här så att man inte kör den varm så att toppen går i sommar :P
Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
har samma problem... det ni säger är alltså att om tempen går upp till kl 12 börjar den bli för varm? hmm..

No turboshit, just real power!
axelsson
Njaaa!! men om tempmätaren inte fungerar fullt ut så vet man ju inte om den är 200 grader varm då den bara står på klockan "11" ...

Hehe mitt reg, nummer är NTS (no turbo shit)

Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
ok... men den verkar fungera till en viss del iaf.. visar kall motor vid start iaf :P

No turboshit, just real power!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.