|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, hade tänkt mig att köpa en 318. Mest pga att den är bensinsnål och att den även är snygg. Men efterstom jag inte är så super het på vad man ska kolla på innan man köper bilen, så vänder jag mig till er lite mer erfarna. Vad skall man tänka på vid köp av denna modell? Något speciellt som är extra viktigt att kolla upp eller tänka på innan/under bilkollet? Mvh! | |
| Jag köpte själv en bil relativt nyligen, och tyckte också att det var lite jobbigt att ha så mycket att hålla koll på när man tittar. Två goda råd är att ha med dig en vän som är duktig på bilar, och att kolla på typfelen på just "din" modell/kaross, som finns här på sidan. | |
|
Länkarmar, rost på motorhuv eller brustna fjädrar bak är några typfel. Kolla denna tråd för mer info : Länk |
|
|
Hejsan! Ja nu ser jag litegrann om vad man ska kolla upp. Men frågan är , HUR ska jag kunna kolla ifall exempel: Länkarmarna är bytta? ifall spindellederna är bytta? Bussningar ? ..osv. ? Jag kommer nog att fara ner själv för att kolla på bilen, och bilen finns i en stad ganska så långt bort. Så vill vara fullt förberedd innan jag far och kollar. Försöka lära mig så mycket som möjligt för att öka chansen att inte bli blåst. :) |
|
|
Va det gäller länkarmarna så skall dom nya tydligen vara hålborrade/perforerade istället för solida... sök för mer info. Annars är det kvitton och servicebok som gäller. Är inte länkarmarna bytta så lär dom behöva bytas i sinom tid ändå. |
|
| köp en 02a eller nyare dom har förstärkta länkarmar större motor osv köpte själv en 04a och är väldigt nöjd med den. | |
|
Jag hade också valt en 02:a eller senare. Dels för att dessa har de förstärkta länkarmarna men framför allt pga faceliften med smalare strålkastare som kom då. Dessa är mycket snyggare än de äldre E46:orna. En annan bonus på 02orna och nyare är motorn, valvetronic 4:an med 143hk är en riktigt trevlig maskin som nästan har samma karaktär som sexorna. Drar dessutom mindre än den gamla 4:an. |
|
|
Nu blir jag lite fundersam. "En annan bonus på 02orna och nyare är motorn, valvetronic 4:an med 143hk är en riktigt trevlig maskin som nästan har samma karaktär som sexorna. Drar dessutom mindre än den gamla 4:an." Hur kan en 02a 318 med 143hk dra mindre än en 00a 318 med 118 hk? Båda är ju 4 cyldindriga, så förstår inte?. |
|
|
Jag har hittat två säljare som jag är intresserad av. Kan ju lägga upp plus och minus med bilarna. Den första är en 318i 99års modell: + Lågt miltal, skinnsäten, motorvärmare, bilen närmare belagt finns i västernorrland (bor i norrland), mätaren står på: 12400 mil gått 3000 mil kortare än den andra bilen. - Gula blinkers, fula fälgar 15" alu sommar o 15" plåt vinter, lite smårepor, inga kvitton på delar som är bytt! (Dock säger han att det är ett äldre par som ägt bilen innan han, om det nu är till nån tröst) en aning dyrare än den andra (5000kr) Ettans växel var visst lite seg att få in vid stillastående. Röda skinnsäten? (Ser lite udda ut) Den andra är också en 318i 99års modell: + Vita blinkers, fina fälgar 17" alu sommar o 15" alu vinter, svart , lite billigare (5000kr) - mätaren står på drygt 16400 mil, Gått 3000 mil längre än den andra bilen, Bilen finns i värmland, det vill säga längre bort än vad den andra låg. Ingen motorvärmare. Eventuellt saknas kvittot på bytta delar här också, men har ej fått info på det ännu. Ingen motorvärmare. Så vilken tycker ni låter vettigast utifrån ovanstående? |
|
|
SoulCalibur: Tack vare ny motorteknik så drar den nya fyran i 318 något mindre än föregångaren. SVårt att säga på basis av dina beskrivningar vilken som är bäst. Bilarna måste ses och köras. Men röda skinnsäten kan bli lite svårare att kränga när den tiden kommer. |
|
|
ok, kan kopiera vad det stod i annonsen: Bil nr 1 från ovan: Växellåda: Manuell Bränsle: Bensin Svensksåld Bmw 318i 1999 miltal: drygt 12400 *Skattad *Besiktad i dec -06 *Svart metallic, Mycket fin i lacken. *Svart/röd inredning. Väldigt välvårad! *Sommardäck på alufälg *Vinterdäck på plåtfälg *Motorvärmare *Röda skinnstolar *Abs *Airbag på både förar och passagerar sida *Stolsvärme *Farthållare *El-hissar fram *Färdator *Tygmattor *Klimatanläggning *CD-spelare *Multifunktionsratt *Yttertemperaturmätare *Antispinn *Fullständigt ifylld service bok *Drar ca 0,65 vid långkörning *Givetvis djur och rökfri bil nr 2: Växellåda: Manuell Bränsle: Bensin Bmw 318 svensksåld svart drygt 16400 mil har den gått. *Multifunktinsratt *Klimatanläggning *Elhissar *s.o.v däck nya "15 alu & "17 alu *Färdator *Elspeglar *Fjärrstyrt centrallås ink larm *ASC antispinn *ABS *6x airbags *Stolvärme vilken ser bäst ut utfrån detta då?.. bil nr 1 hade lite problem med att lägga i 1ans väzel vid stilastående? Kan det vara att synciringarna behöver bytas eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.