AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.839

E90/91: Det bullrar MER när sommardäcken kom på!

ly
24
lydhig
325i Touring -05
För första gången i mitt liv så bullrade det mer när vinterdäcken kom av och sommardäcken kom på. Jag är van vid tvärtom.

Jag har
205/55/16 vanliga friktionsvinterdäck
225/45/17 RFT sommardäck
på min 325T.

Jag köpte bilen för 4 månader sedan och har kört 1200 mil på vinterdäcken.
Jag är SUPERNÖJD med min första BMW...

...MEN jag blev mycket besviken då jag fick på sommardäcken i helgen:

1. Bilen blev stötigare (varje gupp eller ojämnhet känns)
2. Bilen spårar ganska mycket.
3. Massor med däckljud.
4. Och jag tycker t o m att den drar mer soppa!

Jag känner givetvis att bilen svarar mer då jag svänger OCH skitsnygg blev den men jag har svårt att känna att detta är värt ovanstående kompromisser...

Så vad beror detta på?
Lufttrycket är 2.8kg. Så det är ok.
Däcken är helt nya bak. Halvslitna fram.
RFT?
17" fälgar?
225 däck?
45 profil?

Hur är tänker ni andra? Går snyggheten före komfort? Kör ni på 18-19-20 tum för att det är snyggt och så "får ni lida pin" av alla oljud, stötighet och spårigheter? Är det ett pris alla betalar? Eller har jag missat något?

Varför köper man en dyr, komfortabel bil med bullriga däck? Vad tror ni är lösningen för mig? Köpa vanliga däck och montera istället för RFT? Gå ned till 16 tum?
(säg bara inte att jag skall köra på vinterdäck året om och sluta skriva inlägg i detta forum ;-)

/Thomas
De
163
Devva
520i -89 E34
Vad jag kan förstå av alla som skriver här på forumet är det RFT däcken som är boven i dramat. Klart att större fälgdimension blir stötigare då profilen blir lägre, men kan inte tro att det i ditt fall ska märkas just ngn skillnad på 16" och 17". Nej, vill du få tyst på däckljudet så blir det nog till att köpa vanligt sommargummi.
Ska även tillägga att jag själv ej har någon erfarenhet av RFT däck på bilen, men med tanke på allt jag sett om denna däcktyp här på forumet känner jag inget större behov av att bekanta mig med sådana heller ;)

//Devva
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det enda du kan göra är att gå tillbaka till din handlare och KRAFTFULLT reklamera de värdelösta rftdäcken. Befängt att kränga på sånt på kunder med höga krav. Det funka på den e61 farsan hade ett tag men det var en del stök. Du ska definitivt inte behöva acceptera mindre än bra åkkomfort. Reklamera skriftligt till chefen på anläggningem med kopia till säljaren sen åk dit och kräv bra däck och fälg! Även andra rftmärken som provades med högre profil mindre bredd var liknande. Mvh asken
go
38
godegården
325 Tds Touring-97
RFT, Run Flat Tire va? Vad exakt innebär det?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag lade på icke-RFT i höstas när det var dags att skifta till vinterdäck på min 330i. Dimensionen på vinterdäcken är 225/45-17 runt om. Sommardäcken är 225/45-17 fram och255/40-17 bak på fälg 161, dvs det som följer med Dynamic-paketet.
Jag noterade direkt en lägre ljudnivå, och större följsamhet över gupp när vinterdäcken kommit på. Dessutom var bilens spårkänslighet försvunnen. Komforten blev alltså väsetligt förbättrad med vinterdäck. På motsvarande sätt blev komforten försämrad när jag för två veckor sedan skiftade till sommardäck igen.

I fråga om grepp och styrrespons är sommardäcken i alla fall överlägsna.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är däck som är punkteringssäkra. Det innebär att man kan fortsätta köra med däcket fastän det är tömt på luft. Däcket har förstärkta sidor som gör att däcket inte sjunker ihop när luften går ur.

Tanken är att man inte ska behöva stanna och byta till reservhjul intill vägen, utan kunna ta sig till närmsta däckverkstad.

Man kan köra ett par mil utan luft i däcken om man inte kör snabbare än en viss hastighet, 70 - 80 km/h eller ngt åt det hållet.

Många nya modeller med RTF hjul saknar domkraft och reservhjul helt.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag kan förstå tanken bakom RFT, men resultatet avskräcker. Möjligen är nyare RTF bättre än de jag kört på och kanske kan tekniken bli riktigt bra i framtiden.
De erfarenheter jag haft av RFT är dock beklagliga. Det känns trist att BMW utvecklat ett så väldigt lyckat chassi som E90 begåvats med och sedan saboterar en hel del av de goda egenskaperna genom att montera däck som motverkar chassits goda egenskaper.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Jag lade på mina sommardäck igår (225/45/17 RFT) och upplevde precis samma som du lydhig. Har kört på dubbade 205/55/16 RFT under vintern.

Att sommardäcken bullrar och är både mer stötiga och spåriga beror till stor del på att RFT-däck har styvare däcksidor än vanliga däck och förmodligen blir det ännu mer markant när man går ner frpn 55-profil till 45-profil. Jag kommer att köra på mina RFT-däck tills jag behöver byta om något år, då åker riktiga däck på istället.

Asken: Jag tror man kan reklamera sig trött på E90/91:an. Enligt BMW finns det inget alternativ till RFT och det finns många som åker nöjda med de fabriksmonterade däcken. Det finns visst något mobilitypaket som levereras i vissa M-modeller där det inte finns plats för reservhjul. Kanske är ett alternativ att få ett sådant som plåster på såren, så får man bekosta nya däck själv.

/ElakaKatten

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, plus att den nya generationen av RFT är bättre (eller om man så vill: mindre dåliga)- Jag köpte min E91:a på vintern och fick också en mindre glad överraskning när jag lade på sommardäcken för första gången...

Bullret är ändå klart lägre än för min 330 E46 med samma dimension, men spårningen gör mig ¤#"#%!

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platingrau
Detta gör att jag inte ser fram mot sommardäcksbytet som man normalt gör.... :-) Har också RFT-sommardäck.

När dessa är slut så köper jag nya riktiga däck...

ly
24
lydhig
325i Touring -05
Stackars, stackars mig som måste ut och spinna slut på däcken...
...så att jag kan visa frugan att vi behöver nya däck ;-)

Skönt att höra att det är så många som tror att det beror på RFT. Vanligt sommargummi får det bli för mig nästa gång.

Kontsigt bara att en av världens bästa biltillverkare tar åt sig teknik som är så dålig och ger så dålig komfort som RFT... (Hade de bara frågat mig så hade jag berättat direkt för dem att glömma RFT, nu när jag vet ;-)

/Lydhig
at
313
atmos
320 e46 m clubsport... X4 20d m sport...
jag upplever det precis tvärtom..tycker RFT däcken gick tystare o bättre än nuvarande michelin pilot däck..jag har också 225/45/17
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.