AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.015

Etanolkonvertering 535i -92

A_
8
A_Larsson
535i -92
Tänkte höra om det är någon som har några bra råd för vad som behöver bytas, om tex spridare och pump klarar etanol osv?
hur mycket jag kan plana toppen på bilen?
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Tror det ska finnas färdiga etanolkonverteringskit som man kan köpa och skruva dit, däremot vet jag inte om det är lagligt i Sverige än.
Spridarna kan man ju tänka sig att du behöver byta, för att dom ska klara den större mängden bränsle, likaså pumpen. Du bör även kolla att alla packningar och slangar tål etanol. Vissa material blir upplösta av etanolen, vilket såklart inte är särskillt bra.
För att få maximal effektökning av etanolkonverteringen måste motorn även programeras om, så att den utnytjar etanolens högre oktantal.
A_
8
A_Larsson
535i -92
ok, grejen är den att det är ett projektarbete i skolan. går sista året på personbil.
men vart finns det sånna kit att köpa isf? har ingen egen erfarenhet av etanol alls.
Sp
210
Sparc
330e -22
Prova sökfunktionen här.

Hittade www.etanol.nu. Han vara nåt att börja med.
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Hehe, va kul! :D
Jag är precis klar med mitt projektarbete, går tredje året på teknik.
Vi byggde en chopper som vi konverterade till etanol, så jag har hållit på en del med det. Tyvär vet jag inte hur man konverterar en insprutningsmotor i detalj, däremot kan jag allt om förgasare! :P
A_
8
A_Larsson
535i -92
oki :) men det är jag glad att jag inte har iaf :D
märkte ni någon effekt ökning?
Ph
42
Phill
E92 325d Coupé -10
Svårt att säga, vi har ingen hastighetsmätare monterad och motorn har gått lite ojämnt både på bensin och etanol, men fort går den i alla fall! :P
Re
111
Rert
e39 523
Att köra en vanlig bil på etanol går utmärkt tills du kommer till en uppförsbacke eller drar på eftersom han behöver en fetare bränsleblanding, och alla bilar klarar inte av att ge den mängd soppa som behövs.
Det smidigaste sättet är att bara sätta dit en extra ställbar bränsletrycksregulator (nypris ca 800kr) efter spridarbryggan så att du pressar mer soppa genom spridarna, lambdan ser ju till att du får rätt blandning. Lite extra ansträngande för pumpen men det ska inte vara någon fara.
Alternatift att du byter till större spridare.
Det går att även att pressa ut mer kraft ur etanolen om du kör med planat/högkompkolvar/överladning m.m.
Tips: man kan sätta dit t-kors före och efter regulatorn och dra en slang förbi som du sätter ett vred på som du lätt kan öppna och stänga, vill du sedan köra på bensin ett tag(på vinter ex) öppnar du bara på vredet och du har normalt bränsletryck
A_
8
A_Larsson
535i -92
ok
det som är tänkt att göra är att byta dåliga slangar, bränsletrycksregulator, och plana toppen. men jag är inte säker på hur mycket man kan plana en sådan topp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.