AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.163

baslåda i e39,utan någon lödning, möjligt?

Visa användare
132
bolmin
530d -00
som sakt.. har en 1000w förstärkare å 2 st 12"basar liggandes hemma som ja funderade lite på att kasta inn i min e39 touring, men ja e inte riktit någon höjdrare på att löda och dylikt.. fins det någon möjlighet att få inkopplat ett slutsteg+basar utan att löda? + å - e ju inget problem eftersom batteriet sitter i skuffen men hur göra med remoten?
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

När du säger löda antar jag att du menar att du vill slippa löda på själva huvudenheten, för att på så vis få lågnivåsignal ut. Finns andra alternativ till att få lågnivå ut från sin BMW headunit. Jag köpte en aktiv hög-till-långnivå-omvandlare från Phoenix Gold. Skrev om det i denna tråd:
Länk

Men det finns ju även budgetvarianter som omvandlar signalerna och möjliggör inkoppling av slutsteg.

Vidare så kan du ta remotesignal från en kabel i skuffen på vänstersida. Tror den är lila samt annanfärg. Kan kolla upp det...I annat fall kan du ta signalen från vit kabel som går in i antennförstärkaren, som sitter bakom vänster C-stolpe. På det viset stängs stegen av och på då huvudenheten stängs av och på.

Som du säger sitter batteriet i skuffen och det gör det hela enkelt. Plus till plus och minus till valffri jordpunkt i skuffen.

I övrigt så löder jag alltid då jag skarvar ihop kablar eller ska ha hylsor/kontakter o.s.v. på kablar. Det är ju sjukt enkelt och det blir mycket bättre än "sockerbitar" eller ännu värre "tvinna ihop och eltejpa".

Lycka till!
//Marc
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tillägg: Såg att du skrev du hade en touring. Då vet jag inte riktigt om det stämmer ang. antennförstärkarens placering.
Vit/lila kablage, finns bl.a runt reläerna vid batteriet och på flera ställen i skuffen, kan användas som remotestart, ger +12V i nyckelläge I. Det går ingen nämnvärd ström till remotestart, du kan använda en isolerad "strömtjuv" för avtappning till detta.
Lödning förekommer knappast i något kablage nu för tiden, crimpning (pressning) av kabelskor, hylsor osv med rätt verktyg är det enda raka om det är den bästa förbindningen man vill uppnå. Försök hitta några lödda kabelskarvar i t.ex militära sammanhang, eller i flygplan osv där man bara kan acceptera 100% säkra förbindningar...)
Nu har man kanske inte heller dessa verktyg i hobbylådan men man kan alltid få hjälp med detta eller köpa måttanpassade matningskablar. Jordningen är lika viktig som pluskabeln, det går samma strömstyrka i båda. Välj därför denna med omsorg. Eftersom det är korta avstånd till batteriet så drar man förslagsvis både plus och minus dit.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.