|
|
|
|---|---|
|
Jag har en märklig noja vad gäller köp av bilar med SMG låda. Vet inte om den är befogad. Jag funderar ju som många andra jämt och ständigt på att evetullt byta bil. Kollar på diverse M3'or (både e36 & e46) men jag avfärdar med automatik de som har SMG låda. Jag får nämligen för mig att elektroniken i SMG lådorna så småning om kommer att börja strula med svindyra verkstadsbesök som följd. Så frågan är, vågar man köpa en 10 år gammal M3 med SMG låda? | |
| Jag skulle tveka, men så är jag också litet "bränd" då min då 5-åriga SMG låda sög ur mig 25k på diverse verkstadsbesök. | |
|
Hade också tvekat att köpa en E36 med SMG. En kollega hade tidigare (ca. 1999-2000) en 97:a med SMG och han hade hyffsat ofta bilen inne på verkstaden för diverse problem med anknytning till SMG-lådan. Det var ju då en 2-3 år gammal bil med inte alltför många mil på mätaren så att köpa en 10 år gammal som rullat rejält mycket mer mil är som sagt inget jag skulle ge mig in på. ___ //Ulf |
|
|
Känns skönt att det är fler som tänker som jag :) Då känns det ju med andra ord även ganska uteslutet att köpa en 5 år gammal E46 med SMG. Med andra ord så känns det som om man inte riktigt kan lita på tekniken. |
|
|
E36 SMG går bort för min del på grund av alla problem och nackdelar man läst om (samtidigt så fungerar den troligen ypperligt i 90% av fallen...). E46 M3 SMG II skulle jag inte oroa mig för. Den verkar hålla och fungera bättre. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Säkert, men hur fungerar det om några år? Elektronik har ju en tendens strula med några år på nacken och SMGII är ju ändå relativt nytt´. | |
| Sedan finns det ju en del 330 SMG där ute - hur är tillförlitligheten / användarvänligheten i dessa?... Var "paddlarna" standard btw? | |
| SMG eller inte så är det kostsamt att köpa en M bil som är 10 år gammal oavsett vad, förutom några få undantag. SMG kan visserligen tillföra Elektronik problem men sparar en hel del på Koppling, Motor osv, går jo inte att felväxla eller varva ur motorn så det skadar den, är jo inte endast nackdelar finns jo fördelar med det ocksp =)) | |
| Att SMG skulle spara på kopplingen tror jag inte på, tvärtom gör avsaknaden av direkt kontakt mellan fot och koppling att man lätt slirar mycket mer på kopplingen än med en vanlig bil. Man kör liksom som om det vore en automat i stadstrafik. Min SMG bil behövde ny koppling efter 5000mil tex. Däremot tror jag att motorn lever ett tryggare liv, med 0 risk för övervarvningar, detta i sig är förstås en stor fördel, som nog väger upp ett extra kopplingsbyte. | |
|
Vet inte vad man ska tro när säljarna på BMW själva avråder från att köpa SMG????? Funderade på att köpa en 330 cab med SMG och pratade med både en säljare och en meck på BMW Solna. Bägge avrådde å det bestämdaste. Kul när det funkar, så länge det funkar var deras åsikt. Men jag vet inte av egen erfarenhet så ta detta med en nypa salt... Niklas Fransosen |
|
| Såvitt jag förstår har e46 som ej är m3 smg1 låda, som dessutom är programmerad att växla långsammare ("komfort") än m3 e36... så den låter inte som nån höjdare, paddlar eller inte. | |
| Ni som har haft problem med era SMG lådor (eller känner någon som har haft): VAD har strulat, HUR MYCKET har det kostat att reparera? | |
|
Skulle aldrig köpa en e36a med SMG.Känns mycket lungnare att köpa en med manuell och slippa oroa sig för en massa elektronik strul. Min M5a Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.