AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
844

Sitter chippet i sockel på 325 e30...

523i_96
Någon som vet hur chippet sitter på en 325:a från 1989?

Är det bara fastlött eller sitter löst i sockel eller möjligtvis fastlött i sockel?
Jag är även intresserad av vad chippet heter på elektronikspråk. Alltså vilken chiptyp det är.

Då svaren på dessa frågor skall användas till ett specialarbete är jag mycket tacksam om någon vänlig människa kunde hjälpa mig.

MVH: Magnus
523i_96
Ingen som kan hjälpa mig?
Det är inte fastlött.

Chippet är av typen EEPROM = Electrical Ereasable Programmable Read Only Memory.

Kapslingen av chippet kallas DIP = Dual Inline Package. Alltså en vanlig kapsel med ben på två sidor.

I reportaget om chippning här på bmpower står det EPROM men det skulle betyda att chippet skulle haft ett fönster på ovansidan och raderas med UV-ljus (inte elektriskt) vilket inte verkar vara fallet.
Hade för bråttom när jag läste reportaget.
Det står bara att de använde en EPROM-programmerare (inte att chippet var ett EPROM).
EPROM eller EEPROM -programmerare kan ju kvitta, fungerar lika.
523i_96
Tack IliveToRide!

Men vet du om det går att koda om original chippet?
Om det går. Hur gör man det?

Japp, det går.

Genom att använda en läsare/brännare kan man läsa, ta bort och "bränna" ny data i kretsen. Man programmerar chippet med en vanlig pc eller liknande.

Vill du veta mer specifikt hur kretsen och transistorerna fungerar eller räcker det så?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Nja, det går inte att koda om chippet om du inte först "tömmer" chipet med hjälp av en uv lampa. Men eftersom det är ett standard chip som man kan köpa för ett par kronor(50-100kr) från elfa så är det väl inte så aktuellt.
beteckningen ska vara 27c256 (32kx8.
Jag resarverar mig för fel dock.
Lars

Jag söker en 5-växladlåda till min E21 323-79!
Är det EPROM och inte EEPROM alltså?
Verkar ju vettigt i och för sig EPROM:en är rätt mycket billigare.
Kvittar ju vilket för funktionen.
523i_96
Tack igen!

Har ytterligare ett par frågor.

Är det vanligt att man kodar om chippet istället för att byta till ett trimchip? (Jag menar nu på bilar som inte har diagnossuttag)

Vilka svårigheter finns med omkodning? Är det svårt att få tag på optimerade koder?

Tack på förhand: MVH Magnus
523i_96
Glömde en sak.

Ni menar alltså att man kan köpa ett tomt chip på t.ex.
Elfa som går att koda om till ett trimchip. Chippet är alltså en standardmodell?

Om det är det skulle jag vilja ha artikelnummer eller dyl.

Jag kanske låter tjatig, men jag är mycket angelägen om att få klart mitt arbete.

vore hemskt snällt om Ni kunde hjälpa mig...

Jo
189
Jonny78
523i -99
Har en 320 -86. Går den att chippa? Vad kostar det isåfall, och var får man tag i det?
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
Här kan man ladda ner några coder
Länk

jonny78.. jag tror att du har L-jetronic i din bil och vad jag vet så går det ej att chiptrimma på samma sätt som ”nyare” bilar. Men du kan installera t.ex. Unichip, som är en separat box som kopplas ihop med styrboxen
Visa användare
194
Ric
525i -89, och kör Pontiac Trans Am 350 V8 sommartid :)
Men alltså kan man ta hem koder och bränna ner själv på ett eprom med en eprombrännare och sen bara plugga in det??? Låter ju lite väl enkelt eller är det så?

//Ric Wraaaaooom
523i_96:
Jag tror det är vanligast att man byter chip eftersom chippet i sig är så billigt.
Och ja. Om man kan få tag på sjysst kod så kan man köpa ett chip på elfa eller liknande och programmera själv.
Chippet i sig som används är inget special.

Ric:
Ja, iaf teoretiskt. Problemet är ju att veta om koden är bra eller inte.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Sitter det verkligen så stora PROM i de gamla e30-bilarna ? Jag har för mig att det bara ska vara ett 4kb PROM i min 325 -87a.
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tja

Även om tråden behandlar 3 serien så kanske någon vet vad det sitter för prom i en
E32:a från 89. Jag antar att det är ett socklat standard eeprom men om nån
vet så vore jag tacksam för lite upplysning. Har nån hittat nån länk eller
liknande till nån lista med vilka chip som sitter i vilka BMW ?

// Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.