|
|
|
|---|---|
|
Idag när jag var på väg till Göteborg så började plötsligt motorn bli trött och soppamätaren drar iväg så den inte syns längre... Känns som om motorn bara går på sex cylindrar. Inga varningslampor tänds. Först tänkte jag att en soppapump lagt av, för ibland började motorn gå bra en liten stund igen. Men när jag kom till stan så verkade motorn gå lite bättre på tomgång än om bara sex cylindrar funkar. Jag besökte en verkstad som läste felkoder och det enda som fanns var något om en lambdasond som kortade mot jord eller nått. (har aldrig läst av felkoder förut på bilen på tre år så det var inte illa) När jag senare körde hem och bilen var lika slö, så fullgasövade jag lite och sedan verkade bilen må bättre, så då gick den normalt och även soppaförbrukningsmätaren hittade tillbaka till sitt normalläge. Till saken hör att jag provat Iwarssons highline och den hade mycket rappare gassvar än min. Så jag har redan tidigare lurat på om inte spjällmotorerna behöver omsorg (bilen har gått 27000mil (minst). Men det kan kanske vara löst innanmäte i en kat eller? Hur går bilen då? Eller skall man höra att det skramlar under bilen om kattdelar är lösa? Vad gäller spjällmotorer har jag hittat dessa länkar: Länk Länk Länk Någon mer bra länk? Alla sorters tips välkomna. /Mats J | |
Paap Reeder |
Hej Mats! Är nästan bombis på att en spjällmotor alltid ger felkod ty boxarna kan lätt "jmf" indata och utdata. Sedan är det så att om en börjar sunka så blir den alltid bättre efter ett tag när värmen spritt sig upp till den och den börjar gå lättare. Men visst ... andra fel med dom kan ju också vara. Eftersom soppanålen drar iväg samtidigt som den går dåligt får den väl för mycket. En BTR som lagt av i membranet gör att den i första hand går dåligt på tomgång så det kanske det inte heller kan vara. ... får fundera vidare över dagen. MVH /// Paap R |
|
Jag tänkte att soppanålen drar iväg för att det krävs mycket soppa till ena cylinderbanken, om bara den skall dra hela lasset. Soppanålen går väl på pulslängden av spridarnas elpulser antar jag. Felkodsavläsningen gjordes med ett standardprogram där man kunde välja bilmärke, inte BMW specifikt, så eventuella udda koder kanske inte kommer fram? Men vad tror du om stopp i katalysator? Men idag på väg till jobbet har den gått som vanligt. /Mats J |
|
| jag kollade under begagnatguiden och där beskrev dom ett fel i katalysatorn. något innanmäte lossnar och täpper till katalysatorn. detta hittade jag som sagt under begagnatguiden och under 740 (e38). | |
Paap Reeder |
Hej Mats! Litet OT: "MF 135 -67" ... är det en Grålle? Har väl svårt att tro att om väl katten rasat igen att den då helt plötsligt skulle "ordna upp sig igen". MVH /// Paap R |
|
MF 135 kan man väl säga är efterföljaren till MF 35 som är efterföljaren till grållen. Den har en Perkins 3 cylindrig diesel (billiga delar). På min sitter dessutom lastare vilket är bra då man lastar skrotade bilar på släpkärra för transport till skroten. Mer OT: det var så fint väder idag så jag åkte lite tidigare från jobbet, svetsade draginfästningen på fasters Fiesta -84 så den blev färdig för ombesiktning, sedan monterade jag dimljuset som saknats på 750:in i över ett år, så nu ser den lite bättre ut. Sedan körde jag ut en V***o 945 ur garaget, (den skall bli fruns bruksbil), och smorde upp draget och bytte slutröret på, så nu är den också klar för besiktning... Jag gillar att meka ute! Mycket trevligare att meka i solen än i ett mörkt och överfyllt garage. Det är nog pga att jag är scout eller nått. Skall byta kylen på 750:in också för nu har jag skaffat ett annat, tröttsamt att alltid behöva hålla koll på kylvätskenivån. On Topic igen: Jag funderar på att dra in två vacumslangar till coupe'n och ha två vacummätare så man kan kolla insugsvacumet på varje cylinderbank när man kör. Om motorn börjar gå segt igen är det ju lätt att se om det är olika vacum, och isåfall är ju en spjällmotor seg. Bäst hade förstås varit en differenstrycksmätare så man ser på en visare om det är balans i vacumet, men det vet jag inte var man kan köpa. Frågan är hur man på ett snyggt sätt drar in två slangar i bilen... Kanske skall sätta mätarna i bakkant på huven istället? :) (ser ju nästan rejsigt ut) Jag hoppas att ingen katt rasat, för är det tryck i avgassystemet är det nog inte så bra för motorn... /Mats J |
|
Paap Reeder |
Mats! Varför jag frågade om MF var att jag i Hudik köpte ett alster som det står Grållekalendern 1991 på. Mailar du mig din adress så lägger jag den i ett A4-kuvert till dig ... bara som V12-kompisar mellan. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.