AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
806

fundering kring automatlådan i 740 E38 -97

Hallå
Nyligen införskaffat denna skönhet och detta e min första automat...
är ganska så kompis med den redan... men tycker den e lite jobbig på att växla ner vid motorvägsfart osv... ligger ofta i 80-90 och vill gasa till 120 ganska kvickt, men den behöver ju inte växla ner till 4an man tjänar ju inget på det vid såpass kort accelerationssträcka, samtidigt vill jag ju inte smyga upp i farten vill ju känna att man har en v8...

Så till frågan:
Jag slänger gärna i manuellt läge och 5ans växel då... gör lite för bränsleekonomin har jag sett oxå...
men om man ligger å "pruttar" på 5an runt 1 500rpm lr något annat lågt varvtal och ger den full gas så hamnar helt plötsligt varvet på 2 500rpm!! utan att den växlar!
Detta är i sig inget som stör mig men jag blir nyfiken på om den "slirar" eller vad händer? gör man detsamma på ett högre varvtal t.ex. 2ans växel i 3000rpm och gasar så stiger rpm nålen i takt med farten

hoppas ni förstod frågan?
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Det är väl lockup i dessa turbiner? Såfall så är det lockupen som "släpper" och varvtalet stiger något.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
2 generaltips från mig brukar vara. 1, byt olja, filter och rengör silen i automatlådan var 1 0-15 k mil. 2: Ladda batteriet fullt med en ctekladdare. Låg spänning kan orsaka de konstigaste fel. Lådan är adaptiv, dvs känner av hur din körstil är och anpassar sig därefter. Närmaste bmwverkstad kan uppdatera motor och växellådans programvara, det gör också sitt till. Mvh asken
joooo jag försökte söka lite och hittade lite info om lockup, fattar fortfarande inte hur det fungerar men låter som det kanske kan vara något sådant? men 1000rpm e ju ganska stor skillnad
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Det finns väl andra här som är duktiga på automatlådor tex molle325 men kortfattat så funkar lockupen som så att vid låg belastning så låser den turbinen så att den slutar slira vilket minskar bensinförbrukningen men jag har ingen uppfattning om hur mycket varvtalet ska öka
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.