|
|
|
|---|---|
|
Höger halvljus har sedan några veckor levt sitt eget liv. Tänts av och till. Nu i slutet fick lampan ett röd/rosa sken för att sedan slockna. Fine tänkte jag.... bara att införskaffa nya xenon-lampor så är det problemet ur världen... men inte det, så lätt ska det ju inte vara såklart :) Lampan är helt död nu, ingen respons alls. Har provat med olika lampor i, utan skillnad. Försökt läsa runt lite på forumet. Och ordet ljusmodul återkommer i vissa trådar utan någon ingående förklaring. Hur felsöker jag härnäst? Om det nu skulle vara ljusmodulen... vad skulle detta, mellan tummen och pekfingret, kosta mig? Tack på förhand! /Magnus | |
|
Hej! Jag tror på drivdon, kostar typ 7000 SEK på BMW. Hade samma fel själv och fick det fixat. Carl |
|
| själva styrdonet till xenonlampan kostar icke 7000 kr , inte en chans , det är vad en komplett strålkastare kostar och då ingår styrdonet. | |
|
Jag tror jag betalade nånstans där, fast det var inklusive montering. En begagnad kostar 2000 SEK på skroten när jag kollade så en ny borde väl kosta mellan 3000 och 4000 SEK? Carl |
|
|
Hittade detta på Xenonkungens hemsida: "D2 ballast (drivdon, elektronikenhet) för utbyte av fabriksmonterad ballast erbjuder vi D2-ballast inkl. D2-plugg. Pris 895:-" Skulle detta hjälpa mig? Antar att det är bäst att dra till en verkstad och låta dom kolla upp det... Ingen chans att få detta på någon sorts godwill? Xenonen verkar ju krångla på var och varannan bmw tycker jag.... |
|
|
En fråga till: Har tänkt byta sida på styrdonet för att kontrollera att det är det som är trasigt, verkar dock mest troligt efter alla de trådar jag ögnat igenom i forumet. Finns det inget sätt att laga detta på? Ingen Bil-elektriker som kan ta sig an det? Eller är enda sättet att köpa ett nytt alt att försöka fixa ett beggat från skroten? Om jag ska få tag i ett beggat, passar det från alla e46 årsmodeller med xenon då? Länk Kika på bilden ovan: Ska jag byta nr 16 enbart eller både nr 15 och 16? |
|
|
16 är tändelementet för själva lampan. kostar runt 1200 spänn. 15 är själva styrdonet, kostar runt 3600:- 15 är bra mycket vanligare att dom går sönder än 16. |
|
|
Hej igen! Jag var igenom samma frågor som Du var. Jag valde bort begagnat av två anledningar, dels verkade det lite krångligt med hänsyn till att BMW verkar skifta delar mitt i årsmodeller. Jag blev inte klok på vilken del jag skall ha. Sen är det ju så att en begagnad kan smälla vilken sekund som helst. Och med tanke på att det inte var helt enkelt att montera så blev det nya grejer. Har ingen aning om man kan göra detta själv men det är förmodligen inte så krångligt om man har lite vana på att demontera och montera bildelar. Det är väl som Lego?! ;-) Carl |
|
|
Okej tusen tack för vettiga svar Stoffe! Ska skruva och prova byta sida på detta då. Måste man montera loss hela lyktan eller kommer man åt ändå? Om jag nu skall ha tag i ett begagnat styrdon... läste någonstans att det finns "gamla" och "nya" sortens.... hur vet jag vilken jag ska ha? Är som en djungel med alla ord, finns ju minst 4st bara för styrdonet :) Det är som med all annan elektronik: Roligt så länge det fungerar... |
|
|
Jag vet Carl, har läst igenom en uppsjö med trådar men har som inte kommit fram till någon vettig slutsats i frågan än. Men men, den som söker skola finna, visst är det så dom säger? Men vad fick du punga upp med innan allt var över? Jag är inne på samma sak som du, inte roligt att köpa beggat som går sönder om några veckor/månader igen.... Köpte du styrdonet från bmw verkstad? Någon som förresten vet vilka böter man får om man har ett halvljus trasigt? |
|
|
Oj såg att du svarat på prisfrågan ovan....Tog dom allvarligt 7000 inkl byte?! Nu spammar jag min egen tråd här, visst får jag skylla på att jag har jobbat natt och befinner mig i ett allmänt konfusoriskt tillstånd? |
|
| det är ungefär 1 timmes jobb, lite mera, styrdonet sitter under strålkastaren, man måste plocka bort hela lyktan, tändelementet sitter i lampan Tror jag, är inte säker. | |
|
Kollade precis och jag betalade 5000 SEK. De hade lite strul med fel delar och annat så det är möjligt att jag har betalat för mer än en timme. Det var inte på BMW utan på fristående verkstad. Ställde frågan om olika styrdon till en kille på skroten som sa: Kolla upp serienumret som sitter på styrdonet, det nya skall vara samma. Vet inte om det är så, men så sa ha. Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.