AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
860

Hur luftar man enklast kylsystemet på en M5 3,8L?

ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Någon som vet hur man luftar kylsystemet på en 3,8L m5 motor på bästa sätt.. Har sökt lite på forumet men inte hittat just på denna motor...
Du har 3 st "luftnings nipplar", en vid termostaten (insexplugg), en där de 2 kylslangarna ansluter till vattenröret/vattenpumpen framför kamkedjan (insex den med om jag ej missminner mig) samt en vid värmeventilerna (modell "slangklämma" typ). Fyll på vatten "från alla håll o kanter" tills det rinner kylvätska iaf ur de 2 främre pluggarna. Dra sedan åt samtliga pluggar o fyll på expansionskärlet till max. Starta motorn o öppna först den övre av de 2 främre pluggarna (den vid vattenpump/vattenröret), stäng där när det bara kommer kylvätska (har du fyllt på ordentligt från alla håll o kanter kommer det komma kylvätska omgående). Fortsätt sedan med luftnippeln vid värmeventilerna, här kan det komma en hel del luft lite då o då...Är osäker på i vilken ordning man ska lufta vid nipplarna men jag gjoirde i den ordning jag beskrev. Du måste även ha på max värme i kupen när du luftar.
Jag gjorde på följande vis iaf när jag bytte vattenpump/termostat/kylare o jag behövde knappt lufta alls, blev bra nästan med en gång så att säg. När du är klar så ta en ordentlig provtur (kolla efter läckage innan, jag hade lite problem att få en kylarslang tät i anslutning till kylaren, dra endast åt slangklämman lagom!)
Länk
ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Så här gör jag:

Öppna luftningsventilen vid värmeventilenerna och fyllt på kylarvätska i expansionskärlet till det rinner över ur luftningsventilen.

Stäng allt, starta och låt gå på tomgång några minuter med max värme. Kontrolera nivån io expansionkärlet, fyll på om det behövs. Alltid funkat klockrent för mig.
ic
21
icahandlarn
m5 touring-93
Ok tackar för snabba svar!!
Sitter nippeln i anslutningarna som går in i torpped väggen vid slangarna?
har sett dem två främre vid kylarna men inte hittat den bakre.. ska kolla i morgon tack än en gång..//sam
Smiley©
Luftnippeln sitter på en slang mellan värmeventilerna och insuget.
Det ser nästan ut som om det sitter 3st slangklämmor brevid varandra på slangen, den mittersta är en luftningsnippel.
Jag kan maila en bild om du har problem att hitta den.

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.