AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
935

Varför är det så dyrt att göra ett M-test?

RU
82
RULLEZ
528 im 00
varför e det så dyrt.. o göra ett m test.
lilla m-testet 1800 kr
stora m-testet 2550 kr

vet nån vart man kan göra det billigare?
helst i e-tuna trakten. tänkte köpa bilen där.
mvh..

ruLLEZ
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Vad är dyrt?
De har kompetens + oftast hittar de fel som man inte själv hittat och då kan man använda det som prutargument så de 2.500:- brukar oftast betala sig. Själv tycker jag det är prisvärt.
Men alt. är en aukt. verkstad. Snikvarianten är att fråga en granne om han kan följa med - man brukar alltid ha en s k "expert" i sin omgivning. Man får oftast vad man betalar för....

M V H
Stephan

Min bil: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker att 2500 kr låter rimligt, räknar man in alla moment som ingår och räknar med tidsåtgången så inser man att det inte är speciellt dyrt.

Ci
531
CiM
325ciM-04
vet inte vad deras tester innehåller, men du kan alltid göra en extra "besiktning" hos bilprovningen. då får du reda på om det har blivit skador på bilen efter det riktiga besiktningen.
jag har nämligen gjort det själv. kommer ihåg att besikningsmannen var nära att svimma när jag talade om att det är nåt fel på bilen men verkstaden kan inte hitta felet, så jag vill att ni kollar. pröjsade 240 kr om jag minns rätt och körde in i hallen.

prova, det kanske går och göra det även idag.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Jo, de jobbar ju, och lägger tid på allt de kollar. Misstänker att du inte heller skulle jobba för mindre än en normal lön. De har hyra på lokaler, lyftar mm. De betalar el, verktygen har köpts- datorer för allt möjligt, inklusive felsökning till DIN bil, och de flesta andra. De gör mer än rycker i några stag och gungar på bilen..De kollar konditionen på motor, låda, felkoder, chassie, inredning, lack mm. Jag har ungefär 150 spänn i timmen, jobbet tar kanske 2 - 3 timmar, till det arbetsgivaravgifter, försäkringar, kläder och allt annat. Bara det blir några hundra, dessutom ska ju de som anställt arbetarna också ha några inkomster att täcka allt annat, inklusive sin egen lön, med arbetsgivaravgifter, skatt, försäkring osv.

Dyrt- hur då?

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Går du med i M samtidigt får du en hel del i rabatt + en årsprenumeration på deras organ. Kul om man vill läsa om hur söndagsåkarna och bromsklotsarna har det.

Testet är f.ö. klart prisvärt.

Göran

FWD - Nej tack!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad kostar bilen?
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
gorth: förlåt mig, men jag måste lyfta ut en mening ur ditt inlägg:

"årsprenumeration på deras organ" blir det en njure i månaden? :)

Jag lämnade faktiskt min bil på M-test innan jag köpte den och var medlem i M ett år. Jag tycker nog att testet var värt pengarna. Jag skriver "nog" för det fanns inga dolda fel på bilen, men det kunde ju ha gjort det! och M hade haft större möjlighet att hitta felen än mig.

Asken: Precis, vad kostar bilen?

mvh Fredrik
Prisvärt test. Har använt mig av det när jag varit osäker. Betalade sig många gånger om vid ett tillfälle eftersom jag påtalade bristerna som upptäcktes för den säljande bilfirman och alla fel åtgärdades, vilket hade varit mycket dyrt för mig. Sedan hade jag flera bekymmersfria år.

Mvh
Mikael
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@635 CSi, Man får bara titta på organet. :-D

Göran

FWD - Nej tack!
RU
82
RULLEZ
528 im 00
tack för era svar,,
hmm jag som tyckte att 2500 va dyrt ..
får köra på det. men vad går dom igenom?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Rullez;
Titta på motormännens hemsida så hittar du all info där + telefonnr och adress till ditt närmaste ställe.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.