|
|
|
|---|---|
|
Ny på forumet och ny BMW-ägare. Köpte mig en 330i -01 i fredags på en firma i stockholmsområdet. Bilen har gått ca 10000 mil och haft 2 brukare innan mig. Känns än så länge bra... Har hittat lite fel som ska åtgärdas på verkstad inom den närmaste tiden bla tempgivare/relä i klimatanläggningen. Är dock lite undrande angående kopplingen på bilen, Hämtade som sagt bilen i fredags vid 18-tiden och allt var stressigt osv. körde hem utan problem eller missöden. Gjorde hur som helst en vanlig funktionskontroll på kopplingen dvs ligger på 4:an i ca 70km/h gasar och "kickar" till kopplingen... Bilen slirade så som det gör med en dålig koppling. Kontakatde säljaren och blev hänvisad till BMW-vekstad för kontroll. Åkte idag till Autosalongen i Grästorp och förklarade läget, en mekaniker följde med mig ut och provkörde bilen. Han tycke sig inte hitta några fel på kopplingen eller att den skulle slira ovanligt mycket. Har nu läst om någon ventil sk CDV. Kan det vara den som styr till det hela? Är jag för snabb med kopplingen och därav upplever ett slir när man växlar? Kan även uppleva ett litet slir vid växling mellan tex 2:an och 3:an på höga varv. Om jag sätter foten mot kopplingpedalen utan att trycka ner den dvs bara en lätt beröring så känner jag vibrationer i lite högre hastigheter på tex 5:ans växel, är detta normalt? Har någon av er kännt samma? Har någon monterat bort CDV-ventilen och upplevt förbättringar? Blev kanske det längsta "första"-inlägget någonsin, ber om ursäkt för det. Är dock oerhört tacksam för svar, vill verkligen veta om allt är i sin ordning. Mvh Marcus | |
|
finns mycket skrivet om detta så sök.. kopplingen är dålig på 330in.. prova att lufta koppling o byt olja längst fram vid kopplingscylindern med hjälp av det.. min vart mycket bättre av det.. Cdvn sitter troligtvis inte på din bil.. |
|
|
Tackar för snabbt svar. Är alltså kopplingen generellt sett dålig/underdimensionerad på en 330? I en del trådar verkar folk med liknande symtom fått svaren av verkstäder att allt är normalt och i sin ordning. Tråkigt om en sån grymt fin motor ska behöva handskas med dåliga kopplingar... Hittade denna sida Länk här på forumet och där verkar det som om 330i är en av de bilar som har CDV'n. Ska försöka kolla under bilen imorgon om jag hinner, då vet jag ju säkert. Finns även en chans att ventilen plockas bort... |
|
| Min bil visade sig inte ha någon CDV när jag lämnade in den till Bil & Motorteknik i Huddinge för avlägsnande. | |
|
Vad baserar ni att kopplingen är dålig på 330 på? Det är inget som helst fel på kopplingen om man förstår hur den fungerar. Att de sen är lätt att busa sönder kopplingen med 300 nm till förfogande är väl inte särskilt förvånande. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Baserade inget, undrade mer om kopplingen var underdimensionerad... Här ägt bilen i 5 dagar än så länge och upplever att det finns ett visst slir när man gör ett kopplingstest så som tex Motormännen rekomenderar. Sen är det ju inte helt omöjligt att 5 års "gubbkörande" i Stockholmstrafiken kan medföra en sliten koppling eller att någon busat sönder den... Men enligt BMW-verkstaden så är allt i sin ordning och då litar jag på dem då de har lite mer erfarenhet av en 330i än just 5 dagar... Sen är det ju som sagt 300Nm. | |
|
Testet du gjort med att stämpla till pedalen vid fullgas skall inte framkalla en slirning med en frisk koppling. Vibrationer i kopplingen kan tyda på att dubbelmassesvänghjulet har beläggning på sig eller i värsta fall är defekt. På min 330 så hade ett fabrikationsfel gjort att en av de vibrationsdämpande delarna på svänghjulet sprungit läck o sölat ner både kopplingslamellen samt hela svänghjulet. Lösning: nytt dubbelmassesvänghjul samt ny koppling. Det gick sån tur var på garantin. Det enda felet jag kände på min koppling i detta fallet var svaga vibrationer i dragläge. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
wendtan: baserar att den är dålig på att många tycker den slirar och tror inte att bmw ägare slirar mer på kopplingen än andra och kör nå hårdare och sen tycker jag även min inte nyper riktgit som den ska som vad jag är van vid i andra "prestanda" bilar.. så lite underdimisionerad måste dne ju vara! |
|
| Låter dyrt med ett svänghjulsbyte, en kopplingssats var inte så farligt dyr iaf. Får hoppas att min är hel. Pratade som sagt med BMW och de kunde inte "dömma ut" min koppling då den enligt verkstadsmekanikern var helt i sin ordning... Även den vibrations som kan kännas om man bara håller foten lätt på pedalen ansågs vara normalt. Kunde enligt dem var dubbelmassesvänghjulet som orsakde lite vibrationer. Bilen är köpt på firma och de första 6 månaderna har man det lite enklare om det skulle dyka upp fel på bilen. Har dessutom i ett sådant läge "klagat" på koppling från dag ett... | |
|
Hej! hade exakt samma problem med min och jag bytade koppling sen blev allt perfekt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.