|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Förstår jag dig rätt när jag läser din första postning att tiderna 0-100 inte går att mäta någon skillnad på? Vad var problemet efter första monteringen? Betalade du kontant på plats mot kvitto eller fakturerade dom? Det låter ju vettigt iaf. Mvh Asken |
|
|
Jag läste dina tider efteråt. Vad som sker rent praktiskt är att då man tar av minuspolen, eller laddar upp ny mjukvara till styrenheterna till Motor och Automatlåda så nollställs den adaptiva styrningen från gaspedalen. Det är den som anpassar draget efter hur snabtt eller hårt du trycker på gasen( i alla fall fungerar det så med BMWs programvara). Det du skriver om låter som ett inlägg jag gjorde tidigare Länk sidan 2 och det var värt den tusingen det kostade. Det betalade jag kontant på plats mot kvitto så man har garanti på det urförda arbetet om något skulle ske. Vill ju inte att min BMW skulle börja leka flipperspel efter 6 månader:) Mvh Asken |
|
|
Ja, jag upplever ingen större skillnad 0-100, det stämmer. Den STORA skillnaden är från ca 100 km/h och upp, där det nu känns lite som en turbokick jag känner igen från de turbobilar jag kört tidigare. Ska väl tillägga att bilen är lite mer aggressiv överlag så snart varvet stiger en aning. Jag betalar via faktura. Vore intressant om någon mer kunde jämföra tiden mellan 80-150 med sin egen 330 för att se om det är bra eller inte. |
|
| ok ska testa ikväll. | |
|
Jag ringde till Carlssons bil i örebro som är BMW akturiserad verkstad. Jag fårgade om de hade någon optimering till min bil. Han sa att det hade han alldig hört talas om att bmw själva skulle ha sånt. Han sa också att de har svårt att kunna felsöka om bilen är chippad. I.o.f inte så oväntat svar. Askan vart lämna du in bilen? |
|
|
330-mike du får komma upp till mig och bänka bilen så vi får det på papper. |
|
|
Jovisst har BMW "optimering", men det är ju detsamma som nya programvaran till resp. modell. Dvs. nyaste programmet för växellådsstyrning resp. tändning. Det har jag blivit erbjuden för en tusing här också. Kan säkerligen friska upp bilar med lite äldre programvara. Jag bänkar gärna bilen någonstans, men då ska det vara gratis och helst inte jättelångt borta : ) |
|
|
Simz: Korrekt, få BMW-verkstäder vet själva att de kan "chippa" bilarna:) 04 gjorde BMW den sista egna ändringen på 3.0l motorn mig veterligt. Det är ganska enkelt att gå in via BMW DIS eller GT-1 som den senaste utrustningen heter, expertmode manuellt och sedan i princip följa instruktionerna:) Det är korrekt att felsökning är svårare på en chippad bil. Går något sönder brukar det första försäkringsbolaget frågar efter är styrboxen och en avläsning från den lästte jag i en annan tråd förut. Tror det var en rasad turbo eller nått. Jag själv gjorde det på Borgs och en bekant till mig har gjort det på Bil&Motorteknik senare. 330-Mike: Det var ju bra att du fick betala via faktura för är du inte nöjd emd jobbet kan du ju reklamera det i och med 30 dagars betalningsvillkor som den svenska lagen säger och får dom inte betalt så lär de ju få slita för brödfödan, sk marknadsekonomi:) Mvh Asken A true man listen twice as much as he speaks. |
|
|
Nu har jag varit ute och provat. 80 kmh till 150 kmh Jag starta på 2:ans växel och la sen i 3an bästa tid fick jag 8,6. Det var ganska svårt. Två försök fick jag 9 blankt. Jag prova på 4:an växel och då fick jag 12 blankt. Prova även 0 till 100 men det var svårt att ta tid själv och växla så jag fick 7. Men då gick antispinn in och slog av. ska prova någon mer gång. MVH Simz |
|
| Men denna förbättring blev till först efter andra besöket? Alltså var de tvugna att pilla lite extra med programvaran till din bil, då det första ingreppet med att bara byta chipp inte gav nått. | |
|
330-mike: Bra att din resa till Stockholm gav utdelning efter justering. Du hade felsökt bilen och inga felmeddelanden hade hittats men när vi felsökte hittade vi just felmeddelanden som vi nollställde. Därefter justerades bilen något fetare på högre varv, det som du känner efter 100 km/h. Att mäta just 0-100 tider är svårt, lättare längre upp i fartområdet. Det har gjorts säkert 100 st 330 genom åren och vi vet att det ger resultat. Skulle någon annan vara missnöjd bjuder vi på samma service, och står även självklart för bensinpengar som resan kostar, som i ditt fall. Jag hoppas inte att mitt inlägg raderas som smygreklam eftersom hela tråden just handlar om vad Itsfun Ttrimchip kan - elr inte kan. Trevlig gasglad vår!/ Qvarnis |
|
|
Trevligt med besök av Jocke. 330-micke du hade väll en automat? Det skiljer väll sig lite mellan automat och manu. Skulle vara intressant att vet vad chippet exat gör. Om den bara går fetare eller ställer om tändingen. Kan man inte ändra så att vanosen går i tidigare precis som men kan ändra på en v-tec med v-tec controller. någon som vet? |
|
|
Jag tycker att det var ett bra bemötande från ITSFUN överlag. Mina omkostnader täcktes, som nämnts ovan, och resultatet känns värt pengarna. Återigen - det vore intressant om någon/några fler än Simz testade sina 330:or i det intressanta intervallet 80-150 för jämförelse. (gärna steptronic-bilar också då, eftersom man har ett handikapp med automaten iom den lilla fördröjningen vid kick-down : ) |
|
|
När jag testade accelleration så var det på 3'an från 20 upp till rödmarkeringen som gällde. Med ett stoppur klickar du "mellantider" från 30 ("flygande" start alltså) och uppåt var 20'onde². Det blir en form av "fattigmans dynamisk bänk". Det bästa vore naturligtvis att ha en superelektronik utrustning som loggar hastighet mot tid. Finessen är att växlingstider försvinner och den lilla tvekan man har precis när man trycker till hamnar ju innan man börjar "klocka" och man får BARA effektutvecklingen i form av accelleration - en baggis att räkna ut... F=m·a För en automat blir det förståss knepigare, men du slipper uppstarten med kickdown iallafall. Eller för att vända på steken - jag förstår inte hur man kan tro på "mätuppställningen" att mäta 0-100 på ett trovärdigt vis samtidigt som man spakar. Mätingenjörn (ja, det är sant) ² naturligtvis så är du seriös och mäter upp exakt hastighet med GPS relativt hastighetsmätaren samt tar reda på din aktuella utväxling. |
|
|
En kompis har en pryl som man stoppar i cigarett utaget som b.l.a mäter 0 - 100. Hur den fungerarvet jag inte för det är ingen gps. Ska kolla om jag får låna den. |
|
|
Antal hk eller mätbar kraft på papper är ganska ointressant för mig. Det som intresserar mig är hur bilen reagerar efter chipningen, och om jag tycker att det jag upplever är värt pengarna. Om det står 15 hk extra vid 4500 rpm på ett papper spelar ingen somhelst roll om det inte känns i bilen. Mina mätningar - med stoppur - vid 0-100, gjordes på samma sätt och under samma förutsättningar före och efter ingreppet, vilket ger ett svar svart på vitt oavsett mätmetoden sålänge den sker på samma sätt. Jag kan ganska exakt mäta tiden med ett stoppur på en automat, då det handlar om att trycka på en knapp när gaspedalen når durken, och en annan tryckning då nålen exakt når 100 på mätaren. Inte så väldigt avancerat. Problemet för min del ligger i att steptroniclådan har en halvsekunds reaktionstid vid en kick-down ungefär. Det innebär att den kanske skulle göra 0-100 på 6,4 isf 6,9 sek, men det är ingen orättvis bedömning av prestandan 0-100 eftersom det är så lång tid det tar att nå 100 km/h i just den bilen och med just den växellådan. Likadant vid 80-150 då automaten behöver en halvsekund att reagera innan vrålet kommer : ) |
|
|
330-mike: Men vad jag kunde läsa så gjorde din 0 - 100 snabbare än innan chipningen? Är det ändrat nu efter du var på återbesök? Mvh |
|
|
Självklart är det viktiga om man gillar det man upplever. Den här "...sålänge den sker på samma sätt." är däremot under omständigheterna en klart dubiös utgångspunkt - mycket bättre att säga att man gillar det man upplever. En kille som helst upplever sånt han gillar. |
|
|
Just 0-100 behöver jag mäta noggrannare för att kunna svara helt ärligt på det, men jag upplever det som att jag inte har lika bra tider nu som innan. Vid en lätt stressad tidtagning samma kväll jag kom hem, låg jag på 6,9 ungefär, vilket då skulle vara 0,4 sämre än från början. Ska göra en ordentlig körning snart och dessutom försöka klocka automatlådans responstid....även om det bara är för nöjes skull : ) (Tänkte prova att göra en rättvisare tidtagning genom att klicka först när bilen verkligen påbörjar accelerationen, inte när jag trycker ner gaspedalen) |
|
|
hfw - Ja, om inte mätningen sker på samma sätt är den väl ganska värdelös oavsett vad man gillar eller inte? Vad jag avsåg med det resonemangen var ju naturligtvis att det inte är lika viktigt om du använder GPS eller andra högteknologiska hjälpmedel vid tidsmätningen sålänge du gör mätningarna på samma sätt och under samma förutsättningar. Det är inte tiden i sig som är intressant, utan SKILLNADEN i tid : ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.