|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja verkligen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Billy aka Fantômas |
|
| Lovar att uppdatera den här utvärderingen så snart jag kunnat testa på ett sätt som ger ett vettigt underlag. | |
| 330-mike: mao så känns bilen slöare efteråt eller? | |
| he he, många nicke-nyfiken finns det här..... ;) | |
|
Jo det är klart vi är nyfikna :) Billy aka Fantômas |
|
| Brukar vara bättre att lägga dom däringa chip pengarna på ett par resturang besök eller liknande.Då märker man iallafall att man får något för pengarna. | |
|
Så det är bara bluff ?!?!?! Billy aka Fantômas |
|
|
Nej det är inte bluff. Fungerade förträffligt på min bil samt på flera andra bilar vars ägare jag känner. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Det är ändå ganska intressant att bilen upplevdes snabbare men gick långsammare. Gissar på att det tillkommit en effektpuckel som ger den sportigare känslan... Jag är iaf nyfiken på om det kommer något nytt resultat! /chni |
|
|
Jajjamensan, jag kommer uppdatera här senast på tisdag då jag hunnit med att testa allt som kan göras på ett objektivt och rättvisande sätt. Tiderna jag uppmätte före chipningen är ju genomförda i ett antal accelerationstester i båda riktningarna på en given sträcka och under samma förutsättningar, så underlaget har jag redan. |
|
| Vad förväntar du dig på ett ungefär på det du gjorde? Jag gjorde uppdatering av motor&växellådsprogramvaran hos bmw på en 330cia för en dryga tusingen och fick lite mjukare gång, rappare respons samt knappt mätbar lägre förbrukning. Mer fann jag inte relevans att bry sig om för min del. Lycka till. Mvh asken | |
| Jag förväntar mig att uppleva bättre acceleration och mer vrid. Det som en chipning är tänkt att göra alltså. | |
| 330-mike: Bjuder de inte på en bänkning istället? :) | |
|
itouch: Fast kanske meningslöst om han inte bänkat innan... ;) |
|
| Vad gör en bänkning för nytta om bilen inte går fortare? effekten är ju inge viktig om det är fel fördelad så bilen blir långsammare... :P | |
| Hoppas han har nå info till oss snart. | |
|
Jag har bänkat minbil. Får se om det blir något chipp. Isf blir det att bänka igen. Då blir det svart på vitt. |
|
|
Vad ger motorn då? Min bil. Länk |
|
|
Jag hade 239,7 ps och 317 Nm. Den är original för utom catback system. Ska försöka scanna in pappret. |
|
|
Sådär, då har jag slutligen en sammanfattning av själva ingreppet. Efter att ha påtalat för Jocke och Jürgen att det inte kändes som någon direkt förbättring efter chipningen av min styrenhet, tog de in bilen och felsökte/tunade på plats med provkörningar under ca tre timmar. Kan konstatera såhär i efterhand att 0-100 inte förbättrats mer än marginellt, men att kraften lite högre i registret är avsevärt bättre : ) Från 100 ungefär ryter den duktigt och drar REJÄLT med bättre kraft än tidigare. 80-150 km/h mätte jag till ganska exakt 9 sek.(automatlådan tar någon halvsekund sådär att reagera vid en kick-down, vilket innebär att jag kanske kan kapa den tiden med 0,5 sek både här och vid 0-100 iof.) Har ingen aning om ifall det är en bra siffra eller inte, men känns relevant då de flesta omkörningar sker i det intervallet när jag kör. Så...var det värt pengarna (2500SEK)? Upp till var och en naturligtvis, men personligen var den extra kraften värd pengarna : ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.