AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.263

Vad att begrunda vid ett köp av en 850?

ep
8
epoxxy
320i -84
Jag är påväg att åka och kolla på en 850 och funderar lite på vad det är man ska kolla på den när man är där.
Vilka saker man kan testa och kolla på. Rost och el är en självklarhet. Testa ALLA elektriska manicker.
Något speciellt jag ska lyssna efter, lukta, känna m.m. :P

/Pelle
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gå in på min 850blogg så kan du läsa om nästa allt som kan inträffa eller vara påväg och jag har bytt det 5000 mil innan med en 850 förutom motor och växellådsras:)
Mvh
Asken
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
En viss erfarenhet av att mecka bil är nyttigt..
ep
8
epoxxy
320i -84
Mecka bil är kul. Har inte någon stor erfarenhet på det, men testar mig gärna fram och lär mig längs vägen. Finns det någon hajjnäsa-bok till Bmw 850? (haynes).

Det svåra verkar att hitta någon billig försäkring till den :/

15 000:- helförsäkring / år känns lite tungt
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Efter 26 provkörda 8 seriebilar har jag .. Några förslag--->
- Dörrlisterna - ofta tork, frostskadade eller hål på dem
- Gummilister mellan alla olika delar på bilen - ser oftast ut som ålande gummiormar på drift (tråkigt)
- Lyssna till om det är tätt vid alla rutor - inte tätt så kan vatten ta sig in, kan vara värt att låna en vattenslang :o)
- Be att få prova fullgas från stillastående på alla växellägen (automat) alltid kul att se ägarens reaktion *hehe*
- Kolla efter begynnande rost - vanligt tex. i framkant på takluckan och motorhuv
- Kolla under dörrarna - tråkigt med rost där (ofta beroende på att sten har vart där när dörren stängts)
- Avgassystemet - dyrt att fixa
- Hjullager - håll i hjulet hårt och vicka på det och känn om det glappar - hört att de är knepiga att byta
- Bromsa och kolla om den dra åt nått håll - många har skador på fälgar efter kantstenskörningar och då sabbas lätt hjulinställningen
- kolla däckslitaget - även här kan hjulinstälningsfel upptäckas (en 4 hjulsinställning kan göra underverk på köregenskaperna!!)
- Be ägaren demonstrera båda vindrutespolar-systemen

Jag vet att det är svårt att få in hövvet under dessa bilar för att se under - men kanske en hög trottoarkant eller liknande kan hjälpa till .. :o)

Om du kan välja - så välj en TORR dag för provkörning

Se till att kolla all dokumentation

TIPS!!
Bättre att betala lite extra för ett fint exemplar pga. mkt lättare att sälja sedan (smal och hängiven kundkrets)

Ps. (Personligen litar jag bättre på en person som kan förklara vad som är gjort på en bil och varför även om han gjort det själv.. än en sk. Bilhandlare)
// Peter
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Gasa aldrig kraftigt i samband med backning på en 850iA, det kan sluta med en växellådsrenovering. Gäller främst modeller med ZF5HP30 lådan.

________
Bilblogg:
Länk
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Epoxxy...
15 papp i försäkring ? då kan du inte ha full bonus väll?

jag betalar 811/mån helförsäkring (8 skadefria år och typ 39 år gammel)

Synd att entusiastförsäkringen ändrades - förra ägar'n hade sån (den kostade bara 1400/året för min 840) jag missade med 1 liten månad bara.. hade jag haft den innan så skulle jag fått fortsätta med den - dock bara 500 mil/året och lite andra krav som märkning etc. men då hade man haft råd att ha flera entusiastbilar försäkrade samtidigt...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Få som ägt eller äger en 850 har vettet eller ekonomin att underhålla dom löpande. Därför är så många sunkiga. Den är inte mycket dyrare än vilken hobbybil som helst om man ser till instegskostnaden vs driften. En 850 bör kosta cirkus(% av vagnparken i skick), sunk 50k(60), ok 100k(30), bra 150k(8), nära nyskick 200k(2). Oavsett vilken man väljer att kliva in i, 20k till drift och 10k till underhåll per år räcker som sommarbil. Sen om man vill bättra på skicket, ytterligare 10k per år är minimum. Ju längre man äger den ju mer ser man charmen med bilen. Ps min är nära skicket bra. Dr per på bil&motorteknik har en svart som mår ok-bra om nån letar. Mvh Asken
He
347
Hellboy
440i GC -18
Jag betalar 7-8tkr/år genom Vesta. De kan jag rekommendera. Betalade 12tkr genom länsförsäkringar innan.

Entusiastförsäkring är bara att glömma eftersom bilen måste vara äldre än 20år med de nya bestämelserna, såvida man inte är väldigt bra på att fjäska/övertala handläggaren.

Kolla att bilen går bra på tomgång och kika gärna på avgasvärdena på besiktningspappret. Det kan avslöja en hel del om motorns skick om man vet vad man letar efter.

Mvh,
Hellboy

S70B56 - Lowest production engine in BMW History - 1,510 units.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.