|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 530iat-93 som just nu går på delsyntet olja och nu undrarar jag om jag kan byta till helsyntet utan att det finns någon risk för att något kan hända man har ju hört en del om att ventilerna kan börja ticka mm. vad bör man tänka på om man nu ska byta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns ingen anledning att byta om du har ett koncept som fungerar. Delsyntet är förmodligen högre klassad än den olja som fanns när din motor byggdes, går motorn tyst och fint så kan du lika gärna fortsätt köra på den. Visst kan det uppstå problem med byte till helsyntet, men kör du på en kvalitetsdelsyntet så är oljans renande egenskaper normalt väldigt likartade så du inte riskerar att få igensatt oljekanaler om den skulle råka rena bort avlagringar för fort. Kan du hela bilens historia och vet vilken olja den är körd på samt att oljan inte blir skitigt på några hundra mil utan är ren och fin upp till 700-800 mil så är det nog ingen fara att byta upp dig om du vill. Värre om oljan blir kolsvart efter 300 mils körning. Men fortsätt att rulla på med din delsyntet om motorn gillar den. ///MVH Hasso Länk |
| vet faktiskt inte vad för olja den är körd på innan mer än att den är delsyntetisk | |
| klassning av oljorna hur vet man vilken bokstavs kombination som är en bra klassning jag ser ju ingen logik i dom här bokstäverna dom säger ju inte mig något finns det någonstans man kan läsa om detta? | |
|
vad är det för risker med helsyntet? har alltid haft det i min bil och aldrig upplevt några problem. Gått nästan 30 000 mil, har ingen aning om vad den gått på för olja innan. Är dom så känsliga för oljebyten? |
|
| ingen aning men man har ju läst en del här på forumet som har gjort en lite försiktig | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.