AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.074

Bandspelare i 528 -98, kompatibel med iPod?

Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Hej! Jag har en 528 touring- 98 (import) med bandspelare. Jag skulle gärna kunna koppla till en iPod eller något. Finns det AUX-ingångar eller liknande på en sådan stereo? Eller finns det andra möjligheter? FM-sändare är skräp och adapter i kassetbandsutförande likaså...

Tacksam för svar!!!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Sålänge bandaren är en business eller professional så går det att ansluta en Dension icelink och därmed både styra ipoden genom ratten alternativt navigatorskärmen (om man har en sån).

Aux in existerar dock inte på radioapparater före 2002.

/Andy
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Tack för svaret! Min är en business. Men nu blev jag lite fundersam, för den är ju från 1998, och då alltså utan AUX in? Men den fungerar med icelink ändå, eller hur blir det...?

Fundersam...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Icelink använder inte aux in, den emulerar och använder cd-växlaringången.

/Andy
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Ok! Tack för att du reder ut begreppen för mig. Det är ju lite skillnad mot att montera stereo i en Volvo 240... Då ska jag köpa en icelink och äntligen få njuta av musiken även i min bmw. Jag har iaf ljudpaketet med tre högtalare i framdörrarna, en i bakdörrarna och två i taket, så det borde låta någorlunda. Ett slutsteg och en baslåda är väl svåra att koppla in kan jag tänka mig? Det skulle inte skada med lite tryck när hårdrocken drar igång.

Än en gång, tack för hjälpen!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Har du med DSP eller utan? Utan antar jag.
DSP kräver en dyrare icelink än den utan som ligger på ca 1690:-
Kan visa dig hur du kopplar in en subb / extra förstärkare.

/Andy
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Jag har nog inte DSP (är inte ens säker på vad det är om jag ska vara ärlig) så jag kommer nog undan med den billigare varianten. Sedan är det väl en konst i sig att få loss bandaren antar jag. Specialverktyg? Och att få till en bra placering av iPoden... Jag läste att man kan ha den i handskfacket, så det är väl en möjlighet. Icelinken kopplas på baksidan av bandspelaren misstänker jag?

Jag tar tacksamt emot alla tips du har, angående montering och kabeldragning med icelink och extra förstärkare osv! Att svara på allas frågor kring stereo verkar vara ett heltidsjobb för din del, så det finns nog många som är lika tacksamma som jag där ute.

Tack!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Stämmer, kopplas på baksidan av bandaren, ganska enkelt att lossa:
Ploppa bort volymratten,
Lokalisera torx skruven,
Vrid på denna och lirka ut volymrattssidan på radion.
nu ser du 2st skruvar i underkant av bandardelen, skruva ut dem så långt det går (de går inte hela vägen ut).
Plocka nu ut bandardelen.

Ovan så förutsätter jag business radio med MID display och inte IRIS (Den lilla utan färddatordisplay).

Följ sedan icelink bruksanvisningen och montera tillbaka i omvänd ordning.

Jo, visst tar det lite tid, men jag älskar teknik och tycker om att hjälpa till. Dethär med bilar ligger milslångt från det området jag arbetar i, så det gör väl det lite roligt med...

/Andy
Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Det lät inte så svårt. Nu är det bara att beställa en icelink och sätta igång!

Tack!
En liten kommentar bara: Det sitter inte högtalare i alla galler som finns i dörrar och paneler när det är ett Business system, tyvärr.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hmmm,
Antalet Högtalare har inget med radiotypen att göra utan beror på vilket ljudpaket / förstärkare man valt till (om man valt någon).

Om man har en business radio utan extra orginalförstärkare så sitter det betydligt färre högtalare, medans en Business med "HiFi SA676" har full uppsättning. Samma gäller Businessradio med "HiFi Professional DSP SA677" som har fullt antal + 2st subwoofers i bagaget.

/Andy

Visa användare
20
carvesteel
528 Touring -98
Nu måste jag kolla om det sitter i högtalare i alla "galler". Hoppas det. Hur vet man om man har en extra originalförstärkare? Det har inte med den stora färddatorn att göra? Färddator och förstärkare är ju naturlitgvis inte samma sak, men jag tänkte som så att delarna är integrerade i samma enhet? Texten HiFi SA676 kanske ska finnas någonstans? Jag vet att någon tidigare ägare har haft slutsteg i bilen och det kanske man inte satsat på om det inte finns ordentligt med högtalare? Och att det finns högtalare i taket är kanske inte heller någon garanti för att det finns högtalare bakom alla "galler"? Mycket frågor...

Tack för alla inlägg och all hjälp!
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Kolla under passagerarstolen fram, på undersidan av denna sitter ett papper ihoprullat & fastklämmt.
I vissa bilar sitter det en lapp på undersidan av baksätets sittdyna.

Här kan du avläsa all utrustning samt SA 3-siffriga optionskoder på vilka delar som satt i din bil när den kom från fabriken.

HiFi SA 676 förstärkaren är oftast en grå metallburk som sitter bakom vänster bakljus. Kylflänsarna täcker 1/3 av förstärkaren och har diagonal ställning.

SA 677 DSP förstärkaren är stor svart och har längsgående kylflänsar utmed hela sidorna.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.