|
|
|
|---|---|
|
Förra veckan var E90:n med Navi Pro inne hos Perre på Bil & Motorteknik för uppgradering och montering av iPod-interfejset. Uppgraderingen av hela bilens mjukvara gjorde iDrive snyggare men iPod-interfejset vill tyvärr inte kicka igång. En BMW-logo dyker upp på iPoden men på bilens skärm syns inget alls. Valen under Entertainment är desamma som tidigare. Jag är rätt säker på att vi glömt någon mjukvarumässig grej som en kod eller en reset med nån hemlig knapp nedtryckt eller nåt sånt. Några tips? | |
|
Hej! Vad kostade kittet? /Andy |
|
|
Jag tror det var 2650:- exklusive montering och programmering. Programmeringen tar för övrigt plågsamt lång tid vilket kan dra iväg kostnaden beroende på verkstadens prispolicy. Ny grundprogramvara i 330:n tog över 200 minuter att föra över. För den som till vardags håller på med datorer är det oacceptabla överföringstider för så pass lite kod. |
|
| Så aux in i mittfodralet fodrar någonsorts programmering för att funka med mp3 eller i-pod?E-90 320I | |
|
Nej ! Det är två olika saker Aux och iPod interface. Aux in fungerar alltid om det suttit i från fabrik. Bara att köpa en ljudkabel, koppla ena änden till din ljudkälla (MP3, walkman, vad vet jag) och så har du ljud i stereon. iPod interfacet ger dig möjlighet att styra iPoden från stereon och knapparna i ratten, samt iPoden får ström. På bilarna med CCC (dvs. Nav Pro) tar en mjukvaru uppdatering hur lång tid som helst, upp emot 3 timmar beroende på hur mycket som har ändrats i den nya mjukvaran i förhållandet till den gamla :-) BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
Japp, det stämmer. Efter flera timmar framför Progman (BMWs serviceprogramvara) och åtskilliga i och urkopplingar av MTOS-kabeln lyckades Perre och jag igår kväll få igång både mp3-avspelarfunktionen och iPod-stödet. Extra lurigt var att det tog ett tag efter avslutad uppdatering innan podden faktiskt dök upp i displayen och lät sig kontrolleras. Den syns under valet CD och dyker upp som CD1, CD2, CD3, CD4, CD5 och CD6. Dvs alltså på samma sätt som en CD-växlare. ID3-taggarna funkar dock fint och även stöd för albumnamn och genre verkar funka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.