AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.149

Vattenpumpen eller termostaten?

Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Tempen på men 320i e36 -92 går upp till rött efter ca 20 minuter.
Om man känner på kylarslangarna till och från termostathuset är slangen till höger (när man står framför bilen, egentligen bilens vänstersida) asvarm, medan den på andra sidan är kall. Är detta tecken på att det är termostaten? Det skulle ju kunna vara vattenpumpen med.
Måste man ta bort fläkten eller kan man byta termostaten ändå? Hur lång tid tar det?
/Mvh thomas
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Tror mer på vattenpumpen! Eftersom vattenpumpens hjul är i något platsmaterial så vitrar den sönder och spricker --> bara skit kvar av den. Detta hände mig för ett år sedan. När termostaten går sönder så är det väl tvärtom, att det tar en väldig tid för motorn att bli varm.
Men byt båda när du ändå håller på, då det är inga jätte dyra kostnader. Pump ca 450kr och termostat någon 100-lapp, byt drivrem när du håller på, så slipper du peta där senare med det.
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Beror på hur termostaten går sönder.. Den kan juh hänga sig i både öppet och stängt läge..

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Viserligen! Min bil hade gått ca 19000mil när min vattenpump dog. Så frågan är om det är åldern eller miltalen som är viktigast för materialet ska gå sönder. Hur som hellst är det nog bra att byte det ena när man gör det andra, så köp både och, så är det bara byta så lär du se vilket det är!
Lycka till
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Jepp när du ändå är igång så byt båda.. Blir väldigt dyrt om den börjar koka..

Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Dyrt om den börjar koka? Vad går sänder? hur märks det?
Den kokade ju i går..
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Vad jag vet så är toppen känslig på bmw, den kan spricka eller bli skev. Men har du inte kört med överhettad motor någon längre tid så är det förhoppningsvis ingen fara. Min kokade oxå, men bara väldigt kort stund.
Detta är iaf vad jag har hört, så det är nog det Wigge syftar på.
Kolla om vattenpumpen är sönder genom att ex: Skruva bort kylarlocket när motor är kall. Starta bilen och kolla om du kan se en stråle i kylaren, gasa till ett par gånger. Strålen ska tillta rätt kraftigt varje gång du gasar. Händer det inget så är vattenpumpen troligtvis kass. Vattenpump + termostat kostar under en tusenlapp i matrial och är inte speciellt svårt att byta själv. Kolla "gör-det-själv", Haynesboken eller lämna in den på verkstaden om du är osäker.

Jag bytte termostat och vattenpump på ca 3timmar med hjälp av en polare. (Ingen utav oss är bilmekare utan amatörer) Termostaten sitter kl 12-6 i vridningen.
Ett tips är att termostathuset är väldigt känsligt och spricker väldigt lätt, ett nytt termostathus är att rekommendera men det går att använda sig av det gamla.
Th
71
ThomasN
320i E90 2009
Kylar locket? menar du locket till expansionskärlet eller menar du kylarlocket?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Han menar locket till expansionskärlet. Vad jag menar om att de kan bli dyrt är att bmw använder sig utav aluminium topp och den är väldigt känslig för värme.. Men om din vattenpump inte är bytt förrut så tycker ja att du borde byta den varesig om den funkar eller inte..

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Funderar också på att byta vattenpumpen fast de funkar bra nu...
Har rullat strax över 15000 mil nu så...

Men vilka återförsäljare har aluminiumvarianten av pumpen? har för mig att mekonomen har de,men e inte säker....vill inte ha plasten...
"ThomasN" expansionskärlet menade jag, skrev fel i all hast.

"Haas" köpte min på mekonomen och det va inte av plast
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej...
Någon som köpte den hos Micro? vill köpa där pga vissa anledningar :)
sp
9
speed96
316i -94
är det någon som vet vart exakt termostaten sitter på en 316 -94 vart skall jag börja riva ?

nedre vatten slangen , den som kommer från kylaren på vänster sida
är kall och känns trom verkar så om vatten pumpen har gått eller termostaten har låst sej.

någon som har råkat ut för liknande problem ?
/r

RB
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Har själv en 316-94 där termostaten och pumpen gick med ca 1 års mellanrum, så rekomenderar att du byter båda när du ändå håller på.
Blir samma arbete i princip.
hmm blev onödigt dyrt med andra ord.

dom menar att du ska kolla mekartips på gör-det-själv.
Länk

Länk
sp
9
speed96
316i -94
Tack för tipset & länken...

det verkar inte så blodigt att byta termostaten.
grejerna fanns inte på hyllan hos mekonomen , men de kommer imorn
så får vi se hur det går.-
uuffff va spännande.

Prövade igår igen lufta och fylla på ordentligt med vatten i hela systemet
men efter 20 minuter började övre slangen bli asvarm, och den nedre var kall o kändes tom

kylaren började spy upp en massa kokande vatten i det let som en kokande vulkan, som hade utbrott vid vatten intagetpå kylarn...

/r

RB
sp
9
speed96
316i -94
Bytte Termostat & Vatten pump men samma sak
när motorn bivit varm så bublar vattnet ut i kylar locket
det blir nåt slags övertryck.

det luktar lite avgaser i kylaren också. så jag tror att det är topplocks packningen eller kanske toppen i sej..

grrrr

verkar dåligt med mekartips på den fronten....

RB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.