|
|
|
|---|---|
| äger en bmw e46 med orginal cd spelare och harman kardon högtalare, och jag skulle vilja byta till nån annan spelare, är det svårt att byta spelaren då bilen är utrustad med harman kardon högtalare, det finns ju en knappa som man kan trycka på för att få bätre ljud, hur fungerar den, får man kopplat den ifall man lägger dit en vanlig spelare..??? och varifrån får man köpa plastbiten så man får täckt igen hålet som orginal spelaren har suttit i? | |
|
Att byta själva spelaren är väl lika svårt som på dom flesta nybilar... plastbiten finns oftast(alltid?) hos firman du köper stereon av... Vet att det GÅR att koppla in "bättre ljud"-knappen ;) Men hur eller om man måste vet jag ej. |
|
|
Glömde säga att det brukar räcka med en trådstart. Gör du fler stör det bara folk...och dom svarar inte PGA det. (och bäst hittils, sökfunktionen...) |
|
| tyvärr men jag har sökt med sökfunktionen, men jag hittade inget svar så jag skrev en ny tråd. hittade mycket att läsa med det stod inte nånstans något om bättre ljud knappen.. nån som vet något? | |
|
Din plan att bara byta spelare bör Du skrota. HK-systemet är uppbyggt med två subbar i hatthyllan som aktiveras när Du trycker på en knapp. Dessa två subbar och de andra 10 högtalarna går in i en förstärkare bak i bilen. Förstärkaren och huvudenheten är ihopkopplade och använder inte standardsignalering. Ovan innebär att Du inte bara kan byta varken hududenhet eller färstärkare utan att ha 100 koll på vad Du gör. Om Du skall byta huvudenhet måste Du byta förstärkare och då behöver Du en 6-kanals förstärkare. Osäker på om knappen kommer funka men alternativet är att man kopplar "bra ljud hela tiden" vilket är bättre än en knapp. Trista nyheter? Carl |
|
|
I min bil är enheten bytt. Och jag har "orginal stärkaren" till mina orginalhögtalare. Har dessutom FM-modul till min orginal-växlare. Och har ett steg till min sub (12"). Min "bra ljud" knapp funkar. Så ditt snack är bara skit Carl. |
|
|
Hej djstiv, Som Du säkert förstår så är jag inte ute efter att snacka skit utan att försöka hjälpa till. Jag har kanske fel, inte mer med det. Jag blir nyfiken på Din installation, hur är den gjord? Som jag fattar det så är signaleringen mellan huvudenhet och orginalsteg lite speciell. Vore kul att lära sig om man har fel, kan Du berätta? Carl |
|
|
Tyvärr så kan jag ej berätta. Tre anledningar; 1. Jag har ej själv gjort jobbet 2. Jag är för slö för att sätta mig och kolla hur det funkar bara för att ;) 3. Min bil är till salu, därav finns ingen ork att förstå mig på systemet |
|
|
Vad är det för stereo som sitter? Alpine antar jag. Finns rimligtvis modeller som även de levererar den "balanced differential" signalen som behövs. Alpine gör väl orginalsystemen så deras ersättare bord kanske funka. Om inte, så kanske det finns omvandlare att skaffa. Bakgrunden till min starka protest är att jag var i exakt samma kläder för typ 10 år sedan med en 325 coupé. I den ryckte jag ur det slöa orginalsystemet och tryckte in en ny stereo med 4x40 Watt eller något sådant. Det som hände då var att orginalsteget smällde då det inte är avsett för högnivå. Jag visste inte ens att det satt ett steg... Resultatet blev att jag fick byta steg och installera nya delningsfilter. Det var inte helt enligt min plan. Allt går om man har 100 koll. :-) Carl |
|
| Hehe, okay, jobbigt läge. Men det stämmer, en alpine stereo... | |
|
Tackar Carl! några frågår ennu... så bättre ljud knappen är endast till för att få på de 2 basarna, isåfall kan den ju vara kopplad som en knäppare på en remout kabel till slutsteget? är det samma slutsteg till alla högtalare i bilen? och var exakt finns steget? och går det att använda alla orginal kablar eller måste man dra nyia till alla högtalare? |
|
| Jag har orginalkablar. Steget sitter till vänster i bagaget. Ett svart litet steg... | |
| Dock har jag orginal talare också...Så ska man uppgradera till något värsting värsting så vet jag inte om man måste byta kablar... | |
|
Hej, Har en kollega med en 330 från -02 samt HK paketet. I hans bil förändras ljudets spatialisering vid tryck på "bättre ljud" knappen. Basarna jobbar vid både aktiverad och icke aktiverad knapp. Skillnad på årsmodeller? Varför vill du byta ut din cd-spelare? /Andy |
|
| vill ha en spelare med inbygd navigering, tycker orginala bussines spelaren ser för trist ut! | |
|
Finns många anledningar till att byta ut spelaren... Och jag håller med dig ang "bättre ljud" knappen. |
|
|
Helt okej, förstår er, annars ljudmässigt så är det inte mycket fel på headuniten. Högtalarkvaliten däremot samt avsaknad av bas måste göras ngt åt om man har orginalsystemet. /Andy |
|
| blir väl lättast att slänga ut orginal spelaren och dra nyia kablar, då vet man vad man har, och att det verkligen funkkar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.