AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.600

(mer) Frågor kring 1. köregenskaper, 2 bagagehållare 3. chip

Bi
61
Biormo
Z3 Roadster 3.0 -01
Tja,

Nu är jag förhoppningsvis nästan klar med mitt Z3 köp :) Blev ett litet impulsköp... hoppas det går vägen.

Har lite frågor så här. Jag har ju aldrig provat nån Z3'a, vet att jag kanske borde gjort det först men...

1. Länk Läste detta test där står det att "TT Roadster är rolig att köra när vägen svänger men ger ingen riktig sportbilskänsla, det är den lite för tung och sävlig för" sen längre ner står det att "Köregenskaperna är mer underhållande än hos BMW Z3" så först att den inte har någon sportbilskänsla och sen att Z3'an är ännu sämre... Stämmer detta? Man blir ju lite orolig

2. Någon som vet var man köper bagagehållare att sätta på bakluckan, svårt att sätta dit?

3. Är det värt att chippa den för 2'500 om pengarna inte är någon issue?

Tacksam för alla svar.

Förhoppningsvis snart medlem i BMW klubben.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Att audi TT skulle vara roligare är kvalificerat skitsnack! Audi TT är inte mkt roligare än en golf att köra.... Men jag själv tycker att miatan är roligare än z3 att köra, i alla fall så länge z3:an är 4-cylindrig.
Hade en Audi A4 när sportbilssuget blev övermäktigt. Sneglade ju givetvis först åt TT. Provkörde och köpte en BMW Z3 istället. TTn kändes ju precis som min 4 dörrars A4 att köra. Nej TT är ingen sportbil, den må se sportig ut men sportbilskänsla finns icke.

Bagageräcket köper du på BMW, men man måste borra hål i bakluckan och det är väl ändå synd?

Nej, en sugmotor är aldrig lönt att chippa. På en överladdad motor kan man ju laborera med t.ex. turbotrycket, vilket är en helt annan sak.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Bi
61
Biormo
Z3 Roadster 3.0 -01
Tack för svar !

Låter bra med sportbilskänslan, var som jag misstänkte.

Ja.. lite synd är det allt men jag åker så himla mycket kite och wake så jag måste ha nånstans att ha brädorna...

Alla firmor som erbjuder chip som ska jag från 193 till 211 hk för typ 2'500 är inget att ha om jag förstår dig rätt?

Visa användare
177
jonteandersson
BMW X5 3,0l -03
Jag hade en tt 225 hk i drygt ett år. Coupé. En väldigt rolig bil att köra tyckte jag, inget alls att klaga på. Den släpper typ aldrig och detta uppfattar väl en del som tråkigt, jag tycker det är grymt härligt i kurvor att kunna klämma på allt vad det går. Det enda jag tycker är skönare med en z3:a är att kraften kommer jämnare och inte så ryckigt som det gör i en turbobil, som tt är. Men det har ju bara med motorn att göra. TT:n kändes mycket stabilare vad det gäller väghållning än en z3:a. Och att sportbilskänslan är obefintligt i en TT som Fredrik M säger tycker jag inte alls stämmer, oavsett smak.

Men Biormo; Du kan vara lugn. z3:an är en väldigt underhållande bil som det inte finns mycket att klaga på. Kan visserligen bara tala om 2,8l och uppåt.

Och vad det gäller chippning, tycker jag du ska lägga de 2500 kr på t ex extra oljebyten istället.

Hade man fått 211 Hk med ett chip hade det varit värt pengarna... meeeen jag tvivlar starkt på sådana uppgifter. Vill se en bil testas av oberoende mätlabb före och efter innan jag möjligtvis kan tänka mig att tro på sådana uppgifter.

Audi TT med 225 Hk borde vara roligare än den 180 Hk jag körde och var sugen på, men å andra sidan väger fyrhjulsdriften en del mer så det blir kanske inte någon jätteskillnad.

Jag är av den sorten att jag gillar bilar och motorcyklar som är lite oförlåtliga i karaktären. TT'n med sitt framvagnshasande var alldeles för Svensson anpassad för att tilltala mig. Men smaken är ju olika och då är det ju en väldans tur att det finns olika märken och modeller att välja mellan. Visst var TTn rappare i styrrespons än A4, någonstans måste den kortare hjulbasen märkas. Väldigt snygga är de och inredningen har en sanslös kvalitetskänsla, men det var ändå för lite sportbil för min smak. Lite för välpolerat om ni förstår.

Sen gör det ju inte saken bättre att en kompis lillebror haft väldiga problem med sin TT 225 Hk, allt från rasad motor till spökande bränslemätare och andra elproblem. Jag har visserligen inte hört eller läst om att TT har mycket sådana problem så det kan vara ett isolerat fall med just denna bil.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Biormo: Ang bagagehållaren: Jag var helt inställd på att skaffa en sådan en gång i tiden.När jag så kamratens hållare som han hade monterad, eller framför allt dom pekfinger-grova hålen i bagage luckan som jag skulle behöva göra, så bleknade mitt intresse. Svårighetsgraden ligger endast i att kunna mäta och borra...
Hållaren går ju att ta bort men då har du hålen som du får montera täckplattor över, snyggt eller inte är individuellt.
Finns olika konstruktioner, men den ovan gäller originalstuket från BMW. Finns på Ebay om du inte vill åka förbi BMW handlaren.
mats
Bi
61
Biormo
Z3 Roadster 3.0 -01
Hej, kanon tack för alla svar, tyvärr så blev det inte den bilen då han sålde den till en annan även fast vi kommit överens om ett pris och att han skulle hålla den åt mig. Så nu är det att leta andra intressanta..

Har dock också insett att jag istället kan ha brädan i passagerarsätet dom gångerna jag ska åka eller så skippar jag att ta den bilen...

Nån som kan tipsa om några bra beggade bilar nu, känns som folk i allmänhet har svårt att sälja sina bilar på blocket. ligger ju vissa med vad som känns riktigt överpris... 140'000 för en -97 som gått 15'000 mil när man får en -01' svensksåld 5000 mil med hardtop för 185'000...
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Vissa har ett överpris, men det kan även vara skicket som är fint. De dära vrakpriserna man ser titt som tätt är oftast nyligen importerade och med sämre skick.

Rimligt pris är dörför väldigt svårt att uppskatta. Åk och kolla på dom är enda sättet att skapa sig en bild av vad dom är värda.

/Bo-Erik
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.