|
|
|
|---|---|
|
Har Buisness CD-paketet i min cab och som ni vet så låter det riktigt uselt. Därför tänkte jag nu byta ut orginalhögtalarna samt koppla in ett 4-kanalsslutsteg som driver dessa. Pratade med en kille på MDS som sa att det ej var möjligt med den stereon som idag sitter i. Detta pga att stereon känner av impedansen i orginalhögtalarna för att överhuvudtaget gå igång. Jag är alltså ej ute efter någon hög/lågnivåkonverter till baslåda utan till en början vill jag byta ut orginalljudet, utan att byta stereo. Är detta möjligt? Hur isåfall? Mvh, Johan W | |
|
Hej! Du har några timmars meckande framför Dig... ;-) 1. Frilägg slutsteg från inredning i backluckan, dvs ta bort alla filtar mm... 2. Tag reda på kopplingsschema för högtalare, finns under mektips på denna site. 3. Riv ut steget. 4. Ersätt med nytt 4-kanalers (5 om Du vill ha baslåda) steg. Koppla in hög->låg-nivå mellan orginalstereo och nytt steg om inte steget klar högnivå in. 5. Koppla på alla högtalarsladdar. 6. Byt alla högtalare. Enkelt!! ;-) Carl |
|
|
Länk Först en massa text och sedan bilder. Kör hårt! Carl |
|
|
Så dessa komponenter som gör att stereon endast går med orginalhögtalarna sitter lösa i skuffen..? Eller har jag missuppfattat? Förklara gärna :) Mvh |
|
|
Hej! Min lista ovan är fel. Det är inte en vanlig hög->låg Du behöver utan en omvandlare som klarar "differential output signals". Det finns säkert något teknikgeni här som kan förklara hur och vad det där är... Se text nedan, klippt från länken. Jag rekommenderar Dig verkligen att läsa igenom länken. Man lär sig mycket. I also learned (and this is REALLY important) that the OEM head unit in our cars does not use the “standard” RCA signals prevalent in aftermarket stereos, but the much better differential output signals. This means that you “CAN’T” directly connect the outputs from the head unit into an aftermarket amp – you need a converter. There are a few recent aftermarket amps that can take the diff signal directly, but most can’t (check BEFORE you get your amp). My amp is one of those that does not, but luckily for me Peripheral makes one that works perfect with my a/d/s amp, the Vendetta 4 (also called VEN4 for about $40). I am using it and I can tell you it works! Carl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.