AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.009

cykla mot rött

Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Hur långt ifrån en cykelöverfart med ljussignal måste du vara, för att det inte ska räknas som att du cyklar mot rött, när du kör över vägen?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Förmodligen bedömningsfråga utifrån hur den aktuella platsen ser ut.

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Exakt. Förmodligen en bedömningsfråga. Ringde vv.se idag och ställde frågan. Gubben jag pratade med svamlade mest och kom aldrig med nåt tydligt svar. Förmodligen finns det inget facit. Det skulle vara kul att hårdra frågan nån gång.
Paap Reeder
Svaret är 0 cm! ... och du blir av med ditt KK ... i a f om det finns på bild.

Så är den krassa lagen men precis som det är med 1 mån fängelse för innehav av laser-och rr-varnare (OBS du får inte ens ha en sådan hemma under köksbordet) ... så ligger tydligen böterna på bara 200 för varnaren och cyklisten ... ja dom kör som faen. Precis som jag gjorde när jag körde Crescent i stockholmstrafiken.

MVH /// Paap R
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nä dra mig baklänges, nu är du ute och cyklar:) vid fordon gäller ju att du måste ha passerat första stolpen i alla fall. Vid cykel är det både andra intervaller och korsande trafik. Jag skulle anta att cyklisten har ansvar att anpassa hastigheten i förhållande till omgivningen. I 08 så består förvånande många cyklister av schumacher-häkkinen-wiberg(slalom)-kamikazewannabees med 9 liv och blyfötter är min ödmjuka reflektion. Oavsett vad så är cyklister mjuka och bilar hårda och dyra:)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Paap Reeder: Vad menar du med 0 cm? Alltså att man kan cykla precis bredvid överfarten?

Man ska sikta på att vara bra!
Paap Reeder
Kanske missförstod frågan.

Vad jag menar är att rödljuskörning med cykel är "lika allvarligt" för kk som med bil.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... notera också Sverkers inslag om damen som körde så långsamt med sin bil ut från grönt i en 4x4-filskorsning så hon hann inte över innan den korsande filen kom på grönt och fick stå för hela kalaset.
Således: se för fanken till att du pillrat dig ur korsningen med cykeln innan jag kommer ångandes med V12:an på grönt ...

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.