AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
6.319

Bra bättringsfärg, var hittar jag det?

Ja frågan är som Rubriken. Biltemafärgen rinner ju av när man använder avfettningsmedel.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
... bara jag som har en gammal bruksbeemer som behöver sprayas till då och då? Eller finns det ingen bra bättringsfärg att köpa?

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Ör oxå lite nyfiken på det. Har hört att Mekonomens färg ska vara vettig.
Å andra sidan, vad är det för fel på BMWs egna?
Å andra sidan 2, hur ofta avfettar du Z:an? :-)
Jaja, antar att du syftar på 318.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Hejsan
det har blivit lite sämre att hitta sprayfärger jag hörde mekonomen där jag bor har plockat bort alla burkar p.g.a. stölder för klotter, om jag pratar om min egen bmw-färg så finns inte den kulören bland hyllställen av sprayfärg den kanske är för sällsynt så jag får använda den typ av färg som mekonomen blandar och fyller på till spray men den är lite dyrare jag tror 175 standardfärgerna ligger runt 90-100, det är säkerligen inget fel på bmw-färgen som original men då jag sist frågade så hade inte bmw de större sprayburkarna och de små ligger visst runt 100, personligen tycker jag inte jag får ut all färg ur de små p.g.a. att för lite gas finns i dem och mot slutet så stänker bara färgen ut men det går också att använda på ett lock och sedan peta i stenskott med
mvh Uffe/bildock
Jag köpte en original 303 till min cabbe och jag har för mig jag betalade 136:- på BMW. Då ingick även klarlack oxå den på lilla burken med 150ml.

///Micke
Min cabrio Länk
Tack för tipsen.

Z'an har jag aldrig avfettat, men min 318 får ju ha en omgång då och då eftersom den går på vintern. Gör väl inte saken bättre att min favorit bland avfettningsmedlen är Mac 124 Prickbort som är rena lacknaftan, men fasiken vad rent och fint det blir. I helgen testade jag en sort som jag fått av min bilrekonditionerare. Han kör bara med Lahegas produkter. Den yta vid A stolpen som jag i höstas hade lackat med Biltemas färg blev genast grundfärgsgul igen. Man kunde tro att det var vattenfärg jag använt.

Jag skall kolla med Meckonomen annars får det bli BMW. Jag har en del att spraya till så man hade behövt en stor burk. Men bra kvalitet på färgen är viktigare så finns det bara småburkar får det bli så.

Känns nästan som man inte behöver köpa många burkar innan det börjar bli lönt att lämna in skrället för lack hos en riktig lackerare. Att lacka mina M gälar till Z'an i två kulörer + klarlack kostade 700 kr.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Köp 2k på sprayburk från Mekonomen eller Meca. Pris ca 180:- per 500ml burk .

Den från BMW är helt värdelös. Fel kulör och klarar inte avfettning. Det gäller även alla mackprodukter.
Visa användare
886
bildock
2K och 2K det är väl egentligen bara förkortningen av två-komponent och det är inte mekonomens färg 2K är en färg+härdare som blandas före sprutning och härdaren finns i olika snabbhet, vad jag tror du menade var att man lägger en färg i botten och ovanpå den en klarlack, de nya färgerna som lackverkstäderna använder numer och som är vattenbaserade har jag ingen kunskap om hur de fungerar om det där också finns färg som användes med härdare
mvh Uffe/bildock
Med 2k menar jag tvåkomponent, dvs bas + härdare och inget annat.

Dessa sprayburkar sålde iaf Mekonomen och Meca för ca ett år sedan. Från årsskiftet ska som sagt lackerarna använda vattenbaserad lack, men jag tror inte att det gäller sprayburkar.
Visa användare
886
bildock
det var ett intressant svar kan du beskriva hur det fungerar hur får jag i härdaren i basfärgens sprayflaska? köps det var för sig och lägges på var för sig eller hur funkar det? bra att veta vad man ska välja inför vårens pyssel
uffe/bildock
Den blandas i butik och därefter har du ca ett dygn på dig att använda burken. Har även hört att det ska finnas burkar där man själv aktiverar härdaren på något sätt. Finns nog trådar om du söker.
Pl
91
Platypus
328Ci -99
För att kommentera det första inlägget så klarar t.ex bmws egen bättringsfärg i små flaskor med pensel (typ nagellack) inte heller starka medel innan man lagt på klarlacken. Jag råkade torka bort det jag nyss lagt på med T-röd då jag skulle rengöra lite innan klarlacken skulle på.
Misstänker att detta gäller rent allmänt med bättringsfärger.
An
69
Andreas6019
E46 320iM Touring -02
Bmw orginal fungerar mycket bra.
Var inne i går och köpte till min 135kr för lack och klarlack på sprayburk.
Klarlack funkar sämre för mig eftersom min bil tyvärr inte är klarlackad från fabrik. Så en färg som håller utan att lägga på klarlack är ju att föredra. Så det blir likadant på ny och gammal lack.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.