AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.012

Hjälp! Inget oljetryck! 325 e36

Hjälp!

Har kopplat in lite mätare i min bil, kan ju vara kul å se vad motorn håller för temperaturer etc.
Kopplade in oljetemp, vattentemp och oljetryck.

När jag startar bilen så har jag ca 4,5Kg i oljetryck (vilket skall vara normalt då den är kall?) men samtidigt som den blir varm(are) så sjunker oljetrycket.
När motorn e varm och vattentempen är 80C och oljetempen 70C så har jag endast 0.4Kg i oljetryck på tomgång på ca 700rpm! Men när jag gasar/varvar så stiger ju oljetrycket. i ca 40km/h på 2-3an så är det 2-3kg i oljetryck. Vad kan vara fel?

Jag har satt oljetrycksgivaren på samma ställe som orginal sitter på, i ett t-kors. Men det borde ju i princip vara samma tryck i hela motorn?

Tilläggas ska att motorn inte visar några andra konstiga symptom förutom att mätaren visar lågt tryck. Oljetrycks lampan lyser inte heller och slocknar precis som den ska efter 1-2 sek efter jag startat bilen. Har aldrig tyckt att bilen går dåligt tidigare, innan jag kopplade in mätarna (tycker inte den går dåligt nu heller).
Det enda som "låter" är att det typ "ringer" från någonstans runt insuget. Man känner det om man håller på insuget och det kommer med ca 10 sek mellanrum. Som om nått ligger och slår, metall mot metall.

Någon som har en ide om varför trycket är så lågt, för jag antar att det borde vara högre. Kan det ha något med det ringande ljudet å göra?

//Salis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.