|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihopa! Sista året har bilen gått helt utan problem vilket varit mycket trevligt. Bara tanka och kör, underbar bil. Billigt 540 ägande! (tja den drar ju den del soppa... ;-) Fast nu är det över och ett problem har uppenbarat sig. Det började med den kända indikeringen för krock-kudden fast bara intermittent. Sedan hände det att Cruisen började koppla ur när det var blött ute, fast den kom oftast till baka efter omstart (av hela bilen). Ny lyser krock-kudde lampan hela tiden, cruisen funkar inte och har också noterat att stereon inte längre kan styras från ratten. Kort sagt, det verkar som alla funktioner som sitter i ratten upphört fungera (kudde, cruise, stereo). Som tur var funkade ju stereon fortfarande från sin egen panel. Tills idag... :-( Idag vart plötsligt stereon helt svart (och tyst). Som tur var varade det bara 5 minuter och sen kom den tillbaka (utan bil omstart). Jag tycker det verkar som det är något fel på kommunikations bussen (CAN?) vid ratten och att detta kanske också kan störa andra funktioner på bussen. Som tur är verkar inte instrumenten eller färddatorn vara påverkade. Har någon sett detta beteende förut eller har några tips om var man ska börja felsöka? Ciao! BSV | |
|
En diagnos på BMW måste få fram felkoder. Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sliten släpring under ratten ? eftersom alla funktioner verkar strula. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, Går kommunikationen via en släp-ring? Tyvärr kan jag inte kolla i mina Bentley manualer eftersom de är i förråd (vi är mellan hus just nu). Finns det något man kan göra åt ett släp rings problem, eller måste det till en ny ratt? Egengligen är jag ganska sugen på en ny sport ratt. Om det löser problemet förståss... ;-) |
|
|
Det verkar som felet blir värre och värre. Nu slås stereon ut för längre perioder och vaknar bara till ibland. Provade att skaka på ratten (jovisst, väldigt vetenskapligt) och vid första försöket kom stereon tillbaka, men det tricket gick bara en gång :-( I morse funkade stereon utmärkt, tills jag körde in i ett dimm-moln, då slockade den. Vid ett annat tillfälle slockade den vid ett gupp. Uppenbarligen sitter något löst, kanske korrosion på någon kontakt. Ska prova med Elektronik Spray på släp ringen och se hur det går. |
|
|
Släpringen sitter inte ihop med ratten! Det är artikel 2 på bilden: Länk |
|
|
Helt klart stömlåset! spruta kontaktspray i nyckelhålet så funkar det. Jag har samma problem måste spruta kontaktspay var 3-4 månad. /// Kristian |
|
|
Tack för svaren! Nu är det bara att försöka hitta kontaktspray någonstans. Undrar om Halfords har...? Tipsaren: 545? Är det en 745 motor (turbo) i en femma E28? Passar ju bra nu när turbo är på nåder hos BMW igen! ;-) |
|
|
Wd-40 har nu applicerats rätt så rikligt. Det såg lovande ut ett tag då nästan allting funkade igen, men nu är allt sten-dött. Så nu är den inbokad på verkstad nästa helg så får de kolla fel-koderna och föreslå något lämpligt. :( |
|
|
Uppdatering: Felet är nu fixat. Som jag misstänkte var det "bara" tändningslåset. Firman som fixa't var tveksamma till det men deras mätningar indikerade felet. Efter bytet funkar allting ratt-relaterat perfekt igen! :) Ganska billigt också, £122 inklusive allt (felsökning, jobb, delar) och då fixade de också värmen in backspeglarna så jag är nöjd! Enda smolken är väl att det aldrig blev andledning att byta ratten... ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.