|
|
|
|---|---|
|
Tjena alla BMW-freaks! Har läst era diskusioner ett ganska bra tag nu, men inte orkat registrera ett konto, men nu blev de ändring på de. :D Anledningen är att jag och min far är på jakt efter en ersättare till min mors Celica. Diskussionerna handlar just nu om Z3, efter att BMW i Solna var så snälla (taskiga...) och lät oss låna en Z4 över en dag, när vi lämnade in vår 320 för byte av vindruta (jag körde 10 mil, helt underbart!). Celican går väll för ca 100k, så det är ingen stor budget vi rör oss med. Men med er hjälp känns det som att man borde kunna hitta en fin Z3 för dom pengarna ändå. :) Jag vet att det finns massor av trådar på ämnet, men jag har inte kunnat hitta någon tråd som handlar om bilar i vår prisklass, finns det får ni gärna hänvisa till den. | |
| Villd u ha en rolig z3 så ska du nog minst satsa på en 2.2 litersmotor. Lägg på ca 30-40 tusen till dina 100 så har du en 2.8, och därmed också något att "köra" med. | |
|
Tänk om man hade en mor som körde Celica, för att sedan byta till en BMW-cab som man fick låna. Vissa är lyckligt lottade... Min egen mor körde Porsche 928 ett tag men det var tyvärr innan jag uppnått körkortsålder så det blev bara torrkörning för min del, Suck ;) /L |
|
|
Ja, sämre kan man ju ha de. :) Apropå motorer i Z3 så ligger 2.2 en bra bit över budget, men det kanske man tjänar in på att det är en nyare bil med mindre problem? Annars funderar vi på 1.9, den kan man ju i princip byta mot Celican rakt av, men är den motorn något att ha? 2.8 känns som ett bra alternativ om vi lyckas få ett bra pris för Celican, men då blir de till å putsa! Ett annat alternativ vi överväger är en Skyline R33, men jag antar att den skulle bli nedröstad ganska fort i en omröstning här... ;) Torrvarva en Porsche är väll helt okej innnan man fyllt körkort, det är annat än Golf 1.4 och Toyota Carina II som vi haft innan. :P |
|
|
Tror du din mor blir glad om ni kommer hem med en bil med ratten på fel sida? Skylinen må vara en riktigt trevlig bil men att det bara finns högerstyrda exemplar får mig att avstå. 1.9 liters maskinen är en mycket trevlig motor, stor skillnad mellan den och den tråkiga 1.8'an. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Din Z3 var riktigt fin! Känns som att vi får åka och provköra 1.9 och 2.8 å se hur stor skillnad det är. Kan ju vara roligare med en fräsh 1.9 än en sliten 2.8. Känner ni till några fina bilar i närheten av Stockholm? Högerstyrning kan man nog lära sig, det största problemet är väll att man inte ser något när man ska köra om t.ex. en lastbil, men det kan man ju lösa med en kamera i vänster backspegel. Dock verkar R33 ha otroligt äcklig inredning, något som avskräcker rejält! Finishen i Celican är illa nog, å den har ändå fräsh klädsel i alla fall på framstolarna. |
|
|
Tackar!! Jag hade nog valt en fin och välskött 1.9 framför en sliten 2.8. BMW gör enormt fina motorer, men får de inte den skötsel de skall ha går de sönder. Men en sexa är ju alltid en sexa, ljudet, vridet osv. kan aldrig en fyra matcha. Att provköra själv och bilda sig en egen uppfattning är aldrig fel. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
| De e nog precis vad vi ska göra, vi ska leta reda på några fina exemplar till nästa helg. Ska bli kul att få åka lite öppet igen! :D | |
| Nu kanske man får pisk, men om du ändå skall provköra några z kanske du skulle passa på att testa en Miata också (bara för att jämföra) ta ut den på någon liten krokig väg cabba ner och jag tror du är fast. Faktiskt mkt roligt för lite pengar. Bara ett tips | |
| Den är ju också ett alternativ, men hur är det med krocksäkerheten i Miatan? | |
|
det är klart att pengarna styr vad skiljer två likvärdiga modeller då en fyrcyl. bmw kanske 1.8 jag vet inte hur stark en miata är och sedan samma årsmodell och miltal prisskillnad? har man inte pengarna ja då är det ju inget att snacka om men annars, jag är ju z3 freak så jag kanske vore beredd att offra något för Z:an för det är iallafall något visst med en Z3 det räcker att bara titta på den,men det vore intressant om någon kan uppskatta prisskillnaden mvh Uffe/bildock |
|
|
Vilken Celica har du nu? Är det MKVI eller MKVII? De gamla Miatorna med facelift och ej popup lysen har en 1.8l motor på ca 140hk. De kom -98. 1.6l motorn har 110hk. |
|
|
Inget fel på 1,9! Hellre en kanonfin 1,9 än en "entusiast"körd 2,8 :) ----------------- Bilen: Länk |
|
|
Min erfarenhet är att det inte är någon större skillnad mellan 1.8 och 1.9 prestandemässigt. Jag provkörde både varianterna när jag köpte min 1.8 jag märkte i princip ingen skillnad. Enligt manualen gäller följande siffror: 0-100 km/h: 1.8 - 10,5 s; 1.9 - 9,5 s; 2.8 - 7.1 s 80-120 km/h: 1.8 - 9,7 s; 1.9 - 9,6 s ; 2.8 - 6,5 s Vill du märkbart bättre prestanda än en 1.8 så välj en 2.8. //Ulf |
|
|
hej hopp!! Har själv en 1,9 med sportljuddämpare och det låter ricktigt rivigt. Man hör på ljudet att det finns ett bra trimklös i den motorn. Det går utmärkt att sladda sig igenom rondeller om man nu är sugen på det. Fast egentligen så är jag sexatokig. Hasse Z3 |
|
|
Måste säga att manualen inte stämmer. 1,9orna går på 8,5-8,6. ----------------- Bilen: Länk |
|
|
Instämmer nog med gunsroses här, blev piskad av honom, nu var det ju bara upp till 50-60 km/h typ men ändå, dom är rappa(om vi hade gått högre hastigheter efter det så hade 2,8 nog dragit ifrån =))))))) Lite sur blev jag allt, får skylla på att jag fick spinn på hjulen... Bilen =) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.