AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.328

En liten kabelfråga 635csi

Hej alla glada. Vissa känner säkertigen detta problemet sedan innan då jag tagit upp det förut, men nu ska de bli ordning på pärlan.
En 635csi -83 Bilen Dör allt som oftast, särskilt vid gupp dörrstängning osv. Felet ligger hos en kabel som ska slå till Huvudreläet el bränslereläet, kabeln är grön och envisas med att slå till och av bilen hela tiden. Har idag rivit det mesta i instrumentering för att lokalisera vart kabeln tar vägen.

Den börjar vid reläet intill säkringsdosan och går sedan tvärs över motorn och in i kupen fram till motronicen i handsfacket, men precis innan motronicen svänger den av och går in i instrpanelen och går samman med en kabelhärva som sedan löper ut i motorrummet och in i säkringsdosan..... Kabeln "den gröna" ansluter till ett relä i dosan.

Min tanke är då: Varför i hela HELV----- går kabeln in i kupen o snurrar utan nytta och tillbacks till samma ställe igen? Hur fungerar detta? Vad kan felet bero på?? Sommaren börjar närma sig och quattro börjar bli trisst.

SÅ snälla nu tänk och hjälp :)
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Det är inte så att den är via larm eller immobilizer/startspärr?

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Nja kan det vara så? Där sitter en gammal larmmojäng som inte längre är inkopplad. Ska testa att dra kabeln direkt från reläet istället och hålla tummen på att det är rätt. För så har jag dratt iväg ett mail till dig Patrik, såg att du hadee lite delar som är intressanta.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Hej!
Har kollat lite i mina schemor!
Den gröna tråden som du har följt är styrning av huvudrelä.
Jag tror du missade lite i kabelföljningen över hanskfacket.
Där går den in i ett 4-poligt skarvstycke för att sedan gå vidare till något som heter "onboard computer relay box" Kanske är ditt glapp i denna box.
I boxen sitter code relay, det är detta relä som spärrar när du aktiverar code i färddatorn.
För att testa om felet ligger här: Dra ur den 4-poliga kontakten ur reläboxen, lägg en trådstump mellan de 2 gröna trådarna.
Funkar allt som det ska då har du felet i reläboxen eller i färddatorn som styr denna box.
Hoppas att detta kan hjälpa dig
MVH

BLJ
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tobbelito!
Kan mycket väl vara som bengt säger!
startspärren har du ju i färddatorn med mera,har en färddator liggandes här utöver det andra du ville ha,dvs om den skulle vara orsaken!!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Oj, det låter som om jag missade den ja, hur ser då denna reläboxen ut och var sitter den lite mer exakt? Min färddator har alldrig fungerat i displayen men lyser i knapparna. Det låter som om felet ligger där, var ute idag men hade dessvärre för lite kräm i batteriet men kopplade förbi hela kabeln som går genom kupen iaf det borde ju bli samma sak?

Patrik: Är även intresserad av färddatorn.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Den får du med! No charge!! ;-)
Hoppas den fungerar bara,har legat på hyllan länge,och har inte provat den!
Men att displayen inte fungerar,kan ha med en lampa som sitter på färddatorns högra sida(har jag för mig) är trasig!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Tobbelito!
Har kollat vidare i min elmanual, enl. denna skall reläboxen sitta innanför panelen som är över pedalerna. Det finnes en bild i manualen enl. denna sitter reläboxen rakt under check-controlpanelen. Enl. schema är det 2 st. 4-poliga kontaktstycken in i denna box. det ena kontaktstycket innehåller 2 st. tunna gröna trådar. Det är dessa 2 som du skall koppla samman med en trådstump som jag skrev om tidigare.
Lycka till.
MVH

BLJ
Patrik: Tackar så hjärtligt.
Bengt: Jag misstänkte att det var den.. Har hållt på med den idag och nu går bilen igen.. Men tvivlar ju fortfarande en aning, har lirkat på diverse kablar och lossat båda härvorna till reläboxen och satt dit dem igen. Såg 2 gröna kablar på boxen men vad jag kan minnas nu så var de inte av samma storlek som den vid reläet. Skulle den lägga av igen så vet jag vad som ska göras iaf. Tack för hjälpen, blir nog påställning till helgen.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Tobbelito!
Kul att det börjar lösa sig, elproblem är jobbiga!
Den manual som jag har tankat hem för några år sedan såg jag en länk till för några månader sedan här på forumet. Har letat efter den nu men ej hittat. Denna är guld när man har elproblem.
Någon här på forumet som vet var? Och kan lägga ut länken?
Den heter 1986 BMW 635CSI Elctrical Trubleshooting Manual är på 140 sidor
MVH

BLJ
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Bengt! Jag har den!
Power posta om du vill ha den!

MVH Patrik

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Patrik!
Jag har den men bara i pappersformat, men vet ej länken!
Tänkte att andra kunde få ta del av denna guldgruva!
MVH

BLJ
Har den ochså nu.. Alldeles underbart.! Ja detta elfel har följt mig i över ett år så det känns som en ganska stor lättnad.. förra sommaren rullade jag knappt ngt.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Länk

MVH Patrik

ställde på bilen nu :) Ska strax ut till garaget och tvätta. Underbart! Sedan köra en sväng.
Jaha, plockade ut bilen igår och den fungerade klockrent efter att ha lirkat loss och monterat dit det flesta kabel höljen som fanns. Körde hem bilen och tvättade den. Startade ngn timme senare och den gick lite oroligt i början men funkade fint efter en liten stund. var ute o körde en 45 min utan ngn tendens att dö eller gå dåligt. Ställde bilen och skulle ut och köra nu idag. Bilen är nu tvärdöd igen.. Den går bara på startmotorn utan o pumpa soppa. Den startar inte heller om man matar soppan manuellt med reläet. Börjar bli mer och mer säker på att felet har med en startspärr att göra precis som du säger Bengt. Men hur kom det sig att bilen gick som en klocka efter alla på och avkopplingar av kablarna för att sedan vara helt tvärdöd efter att ha ställt den när den gick bra? Kan det vara ngn form av fukt som har trängt in vid tvätt? Har tittat på alla kabelanslutningar igen och plockat bort dem utan att det hjälpte. Nu börjar man ju snart gråta.
Bengt: On board computer relay box finns inte på 83:an iaf inte i elschemat om den nu inte fått ett annat namn?
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Tobbelito!
Lessen om jag har lurat dig de shemor jag har läst är för min 88.
Men har du onboard computer med knappen "code" i så fall borde main rely spärras av denna. Jag förmodar att du har tankat hem schema för 83 års modell, där kan du se hur styrningen av main rely funkar. Skall kolla på schemat för 83 i morrgon på jobbet har bara telefonmodem hemma och då tankar man inte hem 10 meg.
MVH

BLJ
Har fått stil på bilen nu, det var startspärren som slått till med jämna mellanrum.
Skillde sig en aning mot 88 som Bengt tittat på gentemot 83 som jag har bara, så jag fick sätta mig in i elschemat och tänka om lite.. Slutade med att jag bryggade en grön samt en grön röd kabel vid zentraleinheten till vänster om ratten :) Men hade alldrig gått utan din hjälp Bengt och Patrik! TACK!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.