AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.296

Billån eller banklån? Vad är era erfarenhter.

Har ni några erfarenheter av detta. Är i färd med att köpa ny bil och har inte satt mig in i detta än. Men det har säkert några av er gjort i samband med ert nyköp.
Det verkar ju vara mycket populärt med att ta ett billån på bilfirman med restskuld.
Min bil kommer att landa på ca. 300.000.
Dela gärna med er av era erfarenheter kring detta med lån.
Hur bör man tänka kring ett ev. restvärde.
Finns det prutmån på räntorna hos bilfirman precis om på banken (det antar jag)?
Jag kommer hägst trolig att byta bil om tre-fyra år då jag kommer att köra 4-5000 mil/år och när man kommer upp kring 20.000 mil på en bil är det nog mycket svårsåld så runt 15.000 mil kommer jag nog att släppa iväg den.

//Jocke
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Banklån är billigare i 9 fall av 10!! Vad bilfirmorna gör är att dom sätter riktigt "låg ränta", men sedan tillkommer en "aviseringsavgift" varje månad. Om man räknar på det, så visar det sig (föga överraskande) att om man räknar in den där aviseringsavgiften i vad man betalar per månad, så motsvarar den månatliga betalningen en räntesats som oftast ligger över bankernas, eller i sällsynta fall samma.

Bluff och båg, är vad det är!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Man ska inte överdriva avgifternas betydelse. På mindre lån eller avbetalningar på en platt-TV eller liknande så kan 25-30kr/mån går en hel del på den effektiva räntan men på ett billån på ett par hundratusen så är det i regel ganska marginellt. Det är ju bara att sätta sig ner och titta på den totala kostnaden för respektive lån. Kan gissa att det kan vara lättare att pruta på ränta i banken.

För de som äger sitt boende och har lite marginal mellan lån och "dagsvärde" så är det oftast en bra idé att öka på bolånet. Självklart bör man i så fall amortera detta på samma sätt som de andra lånen för att inte stå där om 3 år med större skulder än man startade med.

___
//Ulf
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Ang restskuld - jag tycker Ulf/Programmer slår huvudet på spiken. Förutom att räkna på kapitalkostnaden, dvs hur mycket man betalar i ränta och avgifter, är det viktigt att tänka på hur mycket man amorterar. Om du först betalar 60 kkr i kontantinsats, sedan amorterar 150 kkr och slutligen står med 90 kkr i restskuld vill det ju till att du får ut uppemot 150 kkr för bilen för att ha någon insats kvar till nästa bil. Om det inte är så att du har disciplin nog att spara och investera parallellt med lånet :)

Min erfarenhet är att man generellt sett får bättre ränta på banken än på bilfirman. Men kolla gärna upp det.

/ElakaKatten

Skall träffa banken imorgon så får vi se. Ville höra mig för hur andra resonerar så jag kan ställa de rätta frågorna. Kanske främst till bilfirman där jag känner mig lite osäker på hur det funkar.

Kan man pruta på restskulden?
Så här tänker jag. Jag köper en bil för 300.000 och lägger 60k som kontantinsats. Sedan lägger jag upp ett lån på säg 5 år.
Beror restskulden enbart på hur mycket jag amorterar av eller hänger det på hur mycket jag kör osv.

Som jag tolkar det att det funkar (rätta mig om jag har fel) så bedömmer man vad bilen kommer att vara värd om tex 5 år. Det blir restskulden. Sedan drar man av restskulden och kontantinsatsen från nybilspriset och slår ut det på lånetiden så får man månadsbetalning (+ ränta och aviavgift då såklart)

//Jocke
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Hua! det låter som en astronomisk värdeminskning att köpa
fabriksnytt och köra 15.000mil på tre år.
Undrar hur restvärde/skulden beräknas i ett fall som ditt, med så mycket körning?

Om man bryr sig något om ekonomin i det hela så vore det kanske läge att köpa en 1 år gammal motsvarande bil med 1200 mil på mätaren. Så slipper du i alla fall det första kraftiga raset?

mvh.
/L
Sedan finns oldtimerversionen, spara och betala kontant. Mitt motto är att jag inte har råd med en bil som jag inte kan betala ur egen kassa. Å andra sidan har jag aldrig köpt en bil som kostar över 175000 så det är lätt för mig att säga. Vid 300000 blir det lite besvärligare att spara ihop pengarna och då är banklån att föredra, framförallt om man befinner sig i den situation som Ulf beskrev. En kamrat har ägt sitt hus i ca 20 år och använder det som dragspelstillgång när han köper ny bil eller motorcykel. Han har nog nästan lika stora lån på huset som när det köptes. :)

Mvh
Mikael
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag gillar inte alls det här med restskuld - försöker att istället betala av allt på fler år i så fall...svårt att säga om det är smartare iofs, men så gör jag.

Sitter just nu i en sits där jag överväger mellan leasingkostnad på en tjänstebil inkl allt, eller att låna till en bil i 200k-klassen. Det verkar gå på ett ut, ungefär.
"Om man bryr sig något om ekonomin i det hela så vore det kanske läge att köpa en 1 år gammal motsvarande bil med 1200 mil på mätaren. Så slipper du i alla fall det första kraftiga raset?"

Fast om man köper en ny bil och inte kör så många mil så blir det väldigt dyra mi

Den bil jag säker "finns inte" att få tag i begagnad. Hade jag hittat en som var ett år gammal och inte gått så mycket hade jag nog inte tvekat.
Vad händer när restskulden ska inkasseras efter sisådär 36mån, tar dom bilen då om man inte kan mobilisera den summan? Skulle defintivt föredra längre amorteringstid utan restskuld samt möjlighet att lösa lånet när jag vill.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hos banken kan man väl lösa lånet när man vill? Det är ju ett + samt att du kan välja om du vill betala mer om du vill. Bara att ringa telefonbanken (om du har en sådan) så fixar dom det.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag hade en diskussion med en BMW-säljare och han vill inte sätt ett högre restvärde än 40% på en E61 som går 10 000 mil på tre år. Så 15 000 mil på tre år bir inte mycket mer än ca 30% restvärde. Givetvis kan man kanske få ut mer vid en privat försäljning men bilhandlarna måste gardera sig.

Har man bra bankkontakter kan man få ett vanligt blancolån (utan bilen som säkerhet) med rimligt ränta. Då kan man låna till hela bilens kostnad. Alternativt kan man utnyttja sin bostad för att låna till bilen. Som någon nämnde ovan så måste man amortera av i god takt så att man inte får restskuld.

Det är inte säkert att det är den bästa lösningen att sätta in en stor del kontanta besparingar i bilen. Man kan ju få hyfsat bra avkastning i en räntefond på de pengarna. Kanske till och med högre än räntekostnaden för ett billån.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
När kontraktstiden har gått ut kan man välja att lägga upp en ny finansiering för att amortera bort restskulden, alternativt dra av restskulden från bilens inbytespris om man byter in den.
Personligen har jag fått lära mig att de inte finns ngn anledning att lägga upp restskuld, bättre med längre kontaktstid. Restskulden är mest till fördel för bilhandlaren när man efter kontraktstiden är slut får in kunden till bilhallen, och en chans att sälja en ny bil

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
På de billån jag har haft hos Svenska Volkswagen finnans, och BMW financial service har man när som helst kunnat lösa sitt lån helt, eller minska skulden, utan extra kostnader

BMW CS #5139
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Är du med i facket kan du säkert få ett "fördelaktigt" banklån utan att ha bilen som säkerhet...
FredricF
En sak jag undrat: Om man tar ett banklån så betalar man ju i princip bilen kontant. Har man prutläge då?
Eller tjänar bilfirmorna så mycket på sina lån att dom hellre säljer en bil med finansiering än utan?

/Fredric
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilfirmorna tjänar bra med pengar på sina egna finansieringar så någon rabatt för att du köper kontant kommer du troligen inte få, tvärtom.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Säljare får ofta provosion etc. från finansbolaget, så cash innebär som regel inga fördelar idag

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Spara ihop, och betala 300 000 kontant? Shit, snacka om kapitalförstöring i dagsläget :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.