|
|
|
|---|---|
|
när jag startar bilen så står det oilservice inspection vad betyder detta? olja är ju att den ska byta troligtvis men inspection? vad är det? olja byter man ju lätt själv men det andra är ju frågan. | |
|
Det finns 2 typer av inspection service, inspection I och inspection II. Service cykeln ser ut så här: Oil service --> Inspection I --> Oil service --> Inspection II. Både Insp I & II benämns som inspection av SI enheten, du får heltenkelt konsultera Serviceboken för att räkna ut vilken service som är på g. Det står också i serviceboken vilka punkter som ingår i de olika servicarna. Men spana även på länken nedan, där finns en mera generell lista om vad som ingår i de olika servicearna. Länk |
|
| det står inget nummer efter. aja ska ta och lämna in den så de får göra det. kan ju göra det själv men lika br att låta bmw göra det då det är bra för alla. | |
|
"moose46" Oil service har jag för mig innebär: byta av klassad BMW olja + oljefilter samt byte av microfilter om du har AC/klimat. Du kommer inte få tillbaka alla pengarna som du lägger vid en "oljeservice hos BMW" vid en ev försäljning när bilen har så många år på nacken. Varför lägga 1000tals kronor på en oljeservice när man kan byta till en god BMW klassad olja och alla filter själv + spara kvitton och göra något roligare för de pengarna? Det råder mass hysteri i detta land när det gäller stämplad servicebok! Det är annat om bilen bara har ett par år på nacken då skulle jag värdesätta en fullstämplad servicebok men inte på en sån pass gammal bil då går jag lika väl på skick och sparade kvitton. Förlåt om jag startade 3:e världskriget nu men det är nog fler än jag som känner så. =) |
|
|
Jag håller med dig Dubilidu. Tokfokus på oljeservicestämplar i boken. Att de större servicarna känns mer genuina att få på pränt är en sak, men att byta olja och filter kan man fasen göra varsomhelst med precis samma resultat. |
|
|
hmm får byta det själv går ju inte att komma fram till dem. är det lätt att återställa service indikatorn? den var ju på service 1500mil sedan. |
|
|
glömde fråga filter kan ju köpa på micro eller mekonomen eller är det orginal filter det sak vara. kommer säkert blir krig kringa detta nu vilket filter. men så länge det inte är biltema så funkar det nog. vad ska man ha för olja? |
|
|
Jag tycker att du ska köpa bra filter, originaldel helst (dit räknas även MAnn och Mahle), undvik biliga märken som Vix och biltema filter. Vill du ha bra olja billigt, så kan du med gott samvete köpa oljan på biltema, så länge du väljer deras helsyntetiska olja. Vill du ha lite bättre olja, rek. Valvoline Synpower som dock är lite dyrare. Läs dessa trådar: Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.