|
|
|
|---|---|
kamelkungen |
Hej alla bmw-älskare, Min flickvän har köpt en 316 ti 2002 med 4800 mil på mätaren, bilen ser och känns som ny. När vi tittade på bilen så såg jag att oljestickan var lite vit, tänkte att den har ju stått länge(1 år ) så det är väl fukt i oljan. Nu har vi kört 10 mil med den dock endast korta streckor har körts men ändå är oljan fortfarande lite vit, inte geggig men små vita korn på stickan kan man säga. Tänkte på packningen så jag fyllde på kylarvätska men det gick endast i 1 dl så frågan är....är topplockspacknignen paj eller ska man testa att bara byta oljan? Om det varit kylsavätska i oljan så borde ju mer än 1 dl kylarvätska gått ner i oljan?? Någon som har sätt det här förut? Tack för hjälpen ! |
| Det verkar ju som det rimliga är att börja med att byta olja och filter. Om du inte har några mekaniska missljud är det nog inget akut. När du ändå gör det, om du tänkt lämna bort jobbet, gör ett engine flush på samma gång. Liknande pengar som ett oljebyte. Det är dialys för motor, speciellt om den stått och samlat fukt och smuts. Www.engineflush.biz kan du se om det finns en verkstad nära dig. Mvh asken | |
kamelkungen |
Asken: Tack för svar, skall åka till bmw idag och göra ett oljebyte. Om nu den packningen är paj så lär det bli snordyrt...hoppas maskinförsäkringen täcker. |
kamelkungen |
Info för den som är intresserad: Åkte runt hela stan igår för att hitta en sån nyckel som passar på oljefilterlocket men attans vad svårt det var ( jäkla bmw, varför inte bara ha ett normalt oljefilter??? )! Någon som vet vem som säljer en sån till ett rimligt pris?? När jag gett upp mitt letande och kommit hem igen efter ca 1 timmes körning tittade jag på stickan och såg att nästan all fukt borta så jag skiter i det här, dessutom såg jag att tjejen bara har 1500kr självrisk på maskinförsäkringen... För övrigt känns bilen väldigt tung och slö att köra( tydligt att 6:an saknas), visst välbyggd och balanserad men jag längtade ändå till min saab aero efter den åkturen.. ! |
| Jag skulle iallalfall kosta på ett olje- och filterbyte, även om det verkar ok nu. | |
|
[Nyfiken] Hur mycket fick hon betala? /Johannes |
|
kamelkungen |
hej Hon bytte aldrig oljan på bmw...kanske senare. Kostar 2000kr för extra oljebyte vet jag. Såg att meknomen har specialpris på castrol olja nu, 399 kr som om man gör det själv så blir det väl runt 500kr inkl. filter. Tror hon köper en bil med starkare motor snart, man somnar ju bakom den ratten. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.