AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.496

Går det att kontrollera att en hydraulisk lyftare är i bra skick?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Innan jag bultar i hop M70`n vore det kul att veta om man på något sätt kan kontrollera om en hydraulisk lyftare är funktionsduglig och inte orsakar en massa tickningar eller är det bara att chansa vilken som är dålig?

MVH Robban B
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Fungerar det fint att endast byta vipparmar om några av dem är dåliga eller måste man byta kammen samtidigt för att det inte ska uppstå en massa metallspån typ jänke V8 syndrom. Mina kammar är helt klockrena, som mest diffade det 0,0096 ifrån orginalmåttet
så d ju drygt att behöva byta allt om endast ett par vippor har tendens till sliningskant.

MVH Robban B
Paap Reeder
... obs att enligt vst-boken får lyftarna INTE förvaras liggande ty då läcker oljan ut och luft kommer in varvid den inte kommer att tryckas ut vid oljetryck (fråga mig inte varför).
Skulle lyftarna ha legat "huller om buller" skulle jag förvara dom upprättstående i diselolja under säg 2 dygn.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... du kan fråga Micke på en av BMW-vstäderna i din stad (vet inte vad firman heter) men han är jäkligt haj på BMW.

MVH /// Paap R
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej, hmm enligt en kille på BSR här i västerås som jag känner väl som håller på dagligen med toppar hit och dit framför allt cosworth`s spisar, och är fruktansvärt säker på det han gör, hävdar att det inte spelar någon roll om lyftarna tömms på olja då dem fylls på igen efter några mils körning, är det annorlunda med just bmw`s lyftare då?

En dålig lyftare har alltså förliten diameter och därmed börjar den låta, är det så?

Vad skulle dieseloljan göra för att "få igång" en lyftare som har legat?

MVH Robban B
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
En dålig lyftare/tryckare låter eftersom den inte fylls upp med olja och orsakar då ett större ventilspel. Att den inte fylls upp som tänkt beror på att den beckat igen eller läcker ur olja hela tiden igen. Paap's dieselbad syftar till att lösa upp skiten så den fylls upp och tätar som den ska igen. Helst ska man nog ha gammal icke miljödiesel för den verkar vara bättre till rengörning, den nya luktar ju knappt ens nått längre ;-)

//Magnus

Paap Reeder
... jag tänkte bara att dieseln skulle lättare få ut den ev luften.
På de microfiche jag har över motorrenov står det särskilt påtalat om detta med att lyftarna inte får ligga ner.

Int´vet´ja´ ... men ngt måste det ju ligga bakom eftersom servicemeddelandena säger så.

Kan dock vara så att riskerna trots allt kanske är små och rek är skriven mot att intet får hända när ngn kund lämnat in sin 12:a på rep och den börjar ticka i hydraullyfteren ... kan innebära konkurs för firman om man skall göra om allt igen.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.