AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
581

Fråga ang dessa oljepumpsbultar igen?

det finns ju en mängd trådar om detta problem som drabbar tydligen de flesta av bmw´s V8... fick bara en liten tanke, om bultarna till pumpen eller de som håller ihop pumpen skulle va lösa eller rent av lossnat... borde man inte märka det på att det kanske tar längre tid att få upp ett oljetryck? tex att oljetryckslampan lyser ngt längre vid uppstart av bilen... som vid tex ett oljefilterbyte?? bara en tanke då jag själv kör en 540-98... och mina bultar är inte kollade på 18000mil, får nog ta och göra det om det är det enda sättet att se om det finns problem.

mvh Peter.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,lossnar t.ex bara en bult så lär du nog inte märka det på någon lysande oljetryckslampa,men haveriet kan ju komma trots att "bara" en har lossnat o ligger o "skvalpar" i tråget...Inte bra, ty denna bult KAN ju vid ogynnsamma förhållanden slungas dit man inte vill att den ska hamna.

Men visst,vid flertalet lösa bultar så märks säkert? en fördröjning av oljetryckslampans slocknande..

Dock ingen egen erfarenhet av symptomen ska tilläggas,men det finns ju garanterat att finna bland gamla trådar.

Mvh Janne.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
De är ganska lätt kollat. Gör de vid nästa oljeservice om du nu gör de själv?

Bort med motorkåpan
Töm ur oljan och filtret
Bort med tråget
Känn på alla bultar
Sitter nån löst så sätt den med Loctite för säkerhets skull
Torka ur tråget ordentligt, sitter nog lite svart gegga där skulle jag tro
Byt trågpacknig, filter, olja och återmontera
Le
68
Lennan
Bmw 750ia -90
Kollade mina oljepumps-bultar igår, aldrig gjort ngt sånt innan men har man lite skruvarvana så är dt inga problem! Gick väldigt smidigt faktiskt, hade skrivit ut mekartipsen som jag hade med mig o tittade lite på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.