AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.211

Varför "brinner" motorvärmarelementet?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har bytt mitt Calix 550w(nr 208) doppvärmarelement på min M535:a 3ggr,med i snitt en hållbarhet på ca 2,5år/element...

Varför blir det så?,dålig kvalitet eller för frekvent användning(använder dock timer) eller finns det andra orsaker?
Har monterat den i rätt "frostpluggshål", ganska långt fram mot kylaren s.a.s. (har kollat detta vid mitt första "haveri")..

Nu gick den igen,har dock inte bytt ut den ännu...suck!

Fler som råkat ut för ovanligt många byten av Calix element och hittat en eventuell orsak?

Mvh Janne.

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är dålig kvalitet jag har haft Defa och fått byta doppvärmaren ett antal ggr. och det hjälper inte att byta märke finns bara en tillverkare av elementet..så man kan lika gärna köpa från Biltema om man ska montera nytt betydligt billigare där
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Det är inte så att din värmarstolpe är av s.k. pulstyp? Dv.s. att strömmen slås till/från i korta intervaller. Det brukar kunna ta kål på de flesta värmare.
Märkligt , detta har jag aldrig råkat ut för....
Förutom en gång , men den satt ju på en saab.....mao olja läckt på kontakten sedan blev det kortis i den...

Billy aka Fantômas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som commander säger ovan så är pulserande till o från rena döden för motorvärmare, fanns vid en av våra arbetsplatser med stora problem för samtliga bilägare som fick byta titt som tätt, som sedan kopplades pulsationen bort i hemlighet :) det är enda anledningen jag hört att dom ger upp, normalt kan man ju ha en sådan sitta i bilen i 20 år och använda den dagligen under vinter utan problem.

///MVH Hasso
Länk
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jag har inte pulserande ström och har ändå fått byta ett antal element så det har ingen betydelse..däremot så ville säljaren hitta på alla möjliga argument för att slippa byta..som tex pulserande ström när inte det gick så ändrade de sig till att du satt den i fel frostplugg..eller att du får inte sätta i sladden när bilen är varm mm mm.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är numera Taiwankvalitet på dessa då.?
MB-88 har suttit i sedan ny används dagligen UA.

///MVH Hasso
Länk
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Näst sista gång jag böt så sa killen i affären att de fått lämna ut mängder med element..och då av båda märken
De kanske har mycket sämmre kvalitet idag än vad det hade för ca 15-20 år sedan......
Finns ju många exempel på såddana saker....tex tvättmaskiner....

Billy aka Fantômas
Sp
210
Sparc
330e -22
Jag har kört slut på 2 MV på 3 år. Jag känner till anledningen. Jag kör min ofta hela dagen. 8-9h. En MV ska max köras 2-3h.

Tycker dock det borde finnas MV med termostat eller lägre effekt.
Borde inte kosta mer, tvärtom...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,jag använder den ca 3timmar "per inkoppling" på vinter'n(har ingen pulsinkoppling),ibland ända in i Maj faktiskt :),men jag tycker ändå inte att man måste lägga in motorvärmarelementbyten som en "årlig servicepunkt",vilket det nästan börjar kännas som...

Men det är väl som en del skrivit,kvalitetsbrister i elementen...Inget är som förr ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.