AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
872

Slingrig BMW

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Bytte till sommardäck igår och märkte då att bilen går oroligt i högre farter samt vid lite mer aktiv körning, till saken hör att jag har 2st nya hankook däck bak, behöver de några mil på sig för att köras in, eller vad är det för fel?!
Su
554
SunKi
325i -92
Vad har du för dimensioner på däck? Har man breda däck så kan det lätt bli spårigt... brukar kunna avhjälpas lite med att ha smalare fram än bak.
Fi
113
Fischer
M3 3,2 Coupé -99
Alpina B3 3.0 -95
Speedy--->

Har samma problem, kan vara att man har olika märken fram/bak eventuellt. Ett annat tipps om jag fick var att laborera med lufttrycket.

---> M POWER <---
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Håller med Fischer. Min E39:a är extremt känslig för för lågt lufttryck i däcken, den blir då slingrig. Jag ligger mellan rekommendationen för 4 pers och 5 pers m bagage, då blir den stabil o fin i väghållningen.
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Tackar för svaren!
Ska testa att pumpa de lite till...har 2,3 bar nu. Lite kostigt är det ju att det började nu när jag bytt bakdäck, men konstigare saker har hänt förut =0)
trycket är ju ointressant om du inte skriver vad du har för dimension på däcken... och bredd på fälgarna.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Sorry..det är orginal..dvs 195/60R14
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Står inte rekommenderat däckstryck i din handbok?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är det BMW originalfälgar? Om du har minskat inpressningen mot originalfälgarna kan bilen bli spårkänslig pga den ökade hävstångseffekten på styrningen.

Mvh
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Jo det rekomenderade trycket står i instruktionsboken, jag har även det rekomenderade trycket.....men bilen uppförsig som en brunstig snok ändå....
Speedy: Dags att göra en framvagnsinställning kanske?
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Jag vet inte, men på min 528i hjälpte däcksbyte. Jag trodde det var fel i framvagnen, men med vinterdäck var den hur stabil som helst, med sommardäck var bilen rent trafikfarlig.

Bytte till andra däck och bilen var helt underbar att köra.

Min bil var som en orm på vägen, omkörningar var rent otrevliga att göra, framför allt om man trampade fullt och gick över mittlinjen.... Brrrrr.....

[ www.tocnet.nu ]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.