|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allesammans! Nu har mina drömmar gått i uppfyllelse! jag har äntligen köpt mig en BMW, och inte vilken bmw dom helst, utan en BMW 740iA. bilen har varit min drömbil sen jag skaffade körkort för 9 år sen. min fråga till er alla bmw experter är om det finns några kända fel (barnsjukdomar) på denna modell som man borde kolla upp eller veta om. bilen ska på stora servicen imorgon, skulle uppskatta om man kunde få några relevanta svar innan dess som man kan ta med sig till serviceverkstaden och be dom kolla på engång. tack på förhand! Olga_for_life. | |
|
Tjenare o välkommen! Ja,det finns en begagnatguide här på forumet(se vänster) där står det mesta. Sedan finns en "sökfunktion"(se högst upp) som inte är fel :) Oljepumpsbultarna är väl en av det viktigaste grejorna att kontrollera(lossnar efter en tid)...Kan bli "totalras" om bara någon bult lossnar och t.ex kommer upp i kamkedjan osv.. Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne! tack så mycket för hjälpen! begagnatguiden va ju helt klockren! dom beskrev en sak med växellådan på en automat. några plast saker som kunde gå sönder och tillslut få hela växellådan att rasa. dom beskrev fint hur man bytte dom själv, nu är situationen så att jag har tummen mitt i handen och skulle isåfall behöva lämna in bilen för att be dom byta dom vid behov. du råkar inte veta vad priset skulle landa på? dom skrev att det va dyrt, men inte hur dyrt. mvh calle |
|
|
Att backens plastkula går är extremt sällsynt på 5HP30 lådan efter uppdateringen 95/05 av tryckreduceringsventilen. Man kan tillägga att ventilhusen på 5HP24 och 5HP30 är i grunden samma. Den aktuella kulan på bägge dessa lådor har samma reservdelsummer. Min erfarenhet att plastkulan ryker på 5HP30 efter 95/05 är lika sällsynt som att den ryker på 5HP24. Inget är säkert men ingen anledningen att vara direkt orolig eftersom du har en 96a. Möjligen uppdaterades även kulorna jag vet dock ännu inte vilket datum. För övrigt är jag nyfiken på alla fall av havererad plastkula på 5HP30 efter 95/05. Känner någon till ett haveri, mejla mig så kan jag fylla på min korta lista "Plastkulehaveri på 5HP30 tillverkade efter 95/05" som idag har två fall. molle |
|
| ok. nu vet inte jag vilken utav dom 2 lådorna jag har i just min. men bilen går hur bra på alla växlar. ibland kan den dock hugga till när man lägger i backen. är det något jag borde oroa mig för? | |
|
5HP30 sitter på en 96a. 5HP24 from 97. Är det bara när bilen är kall som den är lite hårdare på backen är det inte så farligt. Men om den är mkt hård i ingrepp eller den hugger ofta, både kall som varm, bör man göra en översyn av bla tryckreduceringssystemet innan något dyrbart händer med backens hydraulik. molle |
|
|
Det enda riktiga felet jag känner till är att det är omöjligt att byta bil när man väl skaffat sig en E38... Vad kan egentligen mäta sig i samma prisklass? Wilhelm Svenselius |
|
|
ok då har jag en 5HP30. "hugget" kommer inte när bilen är kall, utan bara när jag har kört ett tag och sen när man ska tex parkera så "hugger" den till. men har man gjort det upprepade gånger tex vid fick parkering då man växlar från "D" till "R" ett par gånger så "hugger" den inte. hoppas du förstår mitt dilemma. hade den på service nu precis och reparerade den för 11700:- då sa dom att dom tyvärr inte kunde uppgradera min låda. den va för gammal. troligtvis är det bara på step-tronic lådan det går på. hahahahahaha! så sant "W2K" har haft den i 3 veckor nu och jag är frälst vid bilden redan!!!! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
De där hugget kan jag också uppleva någon gång då bilen är varm, aldrig kall. Har bytt olja och filter i lådan, men är det något mer man bör se över direkt? I övrigt växlar den ju som en dröm :) Hur slutade det för din låda (Olga_for_life) ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.