AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
637

Bilskrotningsfonden - ny ersättning 1/6 2007

Äntligen börjar våren närma sig och "vinterskottet", en burkig Mazda 323 -85 med trestegs automat, skall förpassas till den sista vilan.. Lite synd eftersom den bara gått 11.000 mil, men allmänskicket så pass dåligt att jag vägrar sälja den vidare.. Och drar 1 liter miljen och bolmar som den värsta miljöbov..
Till saken!
Hade bestämt mig för att lämna den till skrotning i mitten på april Sedan fick jag höra att skrotningspremien som skulle slopats vid nyår lever kvar. Bra, men från 1:a juini 2007 ersätts denna ersättning av en ny- frågan är dock hur stor..
Riksdagen har tagit beslut om att införa "bilskrotningsfonden" enl. bifogade länk:Länk
Har skummat lite i den, mastig läsning!, men hittar inga summor. Klart är att bilar utan katalysator, äldre än -89 och som inte var avställd 31/8 2006 skall få högre ersättning..

Frågan är om man skall snåla och låta bilen stå och häcka på gården till första juni för att tjäna några hundringar.. Eller kan det handla om någon tusenlapp?
Någon som vet hur stor ersättningen kommer bli??
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Om jag förstår det rätt så måste bilen vara påställd för att det ska gälla?
Det borde väl samtidigt innebära att försäkringen och skatten tickar, även om det inte är några stora summor gällande din bil?

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
Nja, tror inte det spelar roll. Att man kollar att bilen inte var avställd augusti 2006 är att man skall slippa betala för gamla vrak som stått i årtionden.. eller som någon samlat på just för att tjäna på ev. kraftig höjning. Vet att det spekulerats i många år om att skrotpremein skulle höjas kraftigt för gamla, miljövidriga och osäkra bilar! Bra förslag egentligen, men fortfarande verkar ingen veta hur stor ersättningen blir...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.