AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.348

Chassinummer på alpina

Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
Var och kollade på en alpina b10 helt nyligen, såg fin ut och allt men jag uppmärksammade att ett nytt chassinummer hade knackats in på på fjädertornet ovanför orginal nummret. Skall det vara så? Jag vet ju att alpina är ett eget bilmärke men blir ändå fundersam, är det någon som vet hu det ska vara?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Många Alpinor har två chassinummer, det första är från BMW och det andra sätts av ALPINA. Har för mig att man tidigare på vv's hemsida såg Alpinanumret angivet under "chassinummer" och att det ursprungliga BMW chassinumret fanns under tilläggsupplysningar.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Japp det skall vara så. Det lustiga är att mitt Europlusgarantibevis har Alpinas chassienumemr men när jag kollar det mot BMWs chassiedatabas blir det en Mini Cooper Cabriolet 2003:)
Mvh
Asken
Från 1983 när Alpina klassas som biltillverkare har dessa bilar ett nytt chassinummer + det ursprunliga BMWchassinumret det senare är överkryssat = det är Alpinachassinumret som gäller i officiella sammanhang.

Dock när man vill beställa delar som INTE är Alpinaspecifika använder man sig med fördel av BMWchassinumret, det är enklare för personalen på BMW.

Så ja det är helt i sin ordning!

Stephan
Stephan735i , har helt rätt.........
"Från 1983 när Alpina klassas som biltillverkare har dessa bilar ett nytt chassinummer + det ursprunliga BMWchassinumret det senare är överkryssat = det är Alpinachassinumret som gäller i officiella sammanhang."

Billy aka Fantômas
Bi
42
BigMack
320/323ia -87
320/325ik -89
Då va det som jag misstänkte, tackar för svaren....
Jag har hamnat i en 10 minuters diskussion på bilprovningen angående detta, de tänkte underkänna mig på besiktningen då karossen hade 2 chassinummer (trots att det ena är överkryssat)...

Men jag undrade i så fall varför de inte hade underkänt bilen de andra gångerna som bilen varit på besiktning och registrering (10 år i sverige) och de gav med sig till slut..
Jag tror/vet att en hel del anställda på bilprovningen behöver gå utbildning i billära, inget förvånar mig längre...

Stephan
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
SBP-killen fick också lite huvudbry över chassienumret då jag besiktade Alpinan i fjol, dessutom brukar de ha lite problem med dog-leg lådan :-)

Annars funkar det bra att beställa BMW grejor på det överkryssade numret.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
tobbe123
Märkliga alpinor. Strax innan Jul var jag och provade en alpina B10 3.3 hos Jarls Bilservice. Den såldes för kunds räkning , för 189000 kr .Där något fel i motorn, och bakaxeln var bytad för 4 gången .Var intresserad då det var billigt,men bilen var borta,när jag skulle göra affär. Sedan dyker samma bil upp hos Påarps Bilförsäljning. Nu var priset 238000 utan byte.Trots att jag sade att jag sett bilen tidigare. Så sade Anders Asp att där alldrig varit fel på den. Jag ringde tidigare ägare ,han kände till felen ,samt att den han sålt till ville ha betalt för dom. Är det vanligt tror ni att bilhandlare flyttar bilar i mellan firmorna ,typ när dom satt ett för lågt pris Obs reg nr SWT295

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

tobbe: var det en 01:a sedan i någon ljusare färg? Såg att Påarp annonserade en sådan för ett tag sedan men den verkar vara såld nu.

___
//Ulf
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att det blir problem på Bilprovningen är inget konstigt. Skrotas det ursprungliga chassinumret på bilen och ett nytt stansas in ska detta alltid anges i fält 71 på registreringsbeviset. Tyvärr har Vägverket missat detta på väldigt många Alpina-bilar.
Det korrekta förfarandet i ett sådant fall är egentligen att förelägga bilen om registreringsbesiktning, och plombera bilen för utredning. Nu är det så väl att de flesta på Bilprovningen blivit bekanta med problematiken, och därför kan lösa det smidigare än så. Alpina är inte direkt något vanligt märke i Sverige, därför kan det ta lite tid innan alla tekniker besiktat en Alpina över huvud taget och stött på fenomenet...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado; Det är väl SBP som kommer i kontakt med fordonen när dom regbesiktas, har respektive besikningsperson skrivit något i fält 71 när biluppgifter skickas till VV, för någonstans missas det antingen hos SBP eller VV i och med att ett så stor antal fordon har fel i sina uppgifter, detta bör rättas till i efterhand på berörda fordon.

Har jag för höga förväntningar/krav?

Är det för mycket begärt att varje SBPtekniker vet till exempel vilka 4-hjulsdrivna fordon som INTE kan köras i bromsprovaren.

Mvh Stephan

Ps; Jeppe jag uppskattar dina svar, prenumererar du på "employ of the month" för vilken tillgång du är för SBP=)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stephan: De fordon som registreringsbesiktas av Bilprovningen ska åsättas en textkod i fält 71 som anger att ett nytt chassinummer är instansat och det ursprungliga makulerats. I de fall bilarna är intagna av importör eller är typbesiktade är det Vägverket som sköter den biten. Även från Bilprovningens sida slarvas det säkert också ibland, men det stora flertalet är Vägverkets missar.

Ja, det är absolut för mycket begärt. Kommer det in en bilmodell du aldrig sett förr eller kanske inte ens vet att den existerar är det orimligt att kräva att man vet vilken typ av fyrhjulsdrift den har och om den kan köras i rullbromsprovare.
Lyckligtvis finns det hjälpmedel för detta. I handboken finns en tabell på alla bilmodeller som får köras i rullbromsprovar och vilka förutsättningar som krävs (exempelvis att diffspärrar ska vara urkopplade, växellådan måste ligga i neutralläge, tändningen måste vara avstängd, ett speciellt test-läge måste akvtiveras först mm.), samtliga andra fyrhjulsdrivna bilar ska kontrolleras med alternativ kontrollmetod.

Jeppe

Hej !
Vill på detta sätt besvara Tobbe 123 på ev. misstolkningar gällande Alpina b 10 3,3, med Reg.nr SWT 295. Du har nog inte sett denna bil hos Jarls Bilservice innan jul , vi köpte den 2006-10-18. Då var det absolut inget fel på vare sig motor eller bakaxel.Vi begärde 224.000:- vilket är relevant ( jämför med mobile.de ) Bilen är sen en tid tillbaka såld och ingen behöver vara orolig ! Vi lämnar givetvis 1 års Garanti på motor som bakaxel. enl Svensk Bilgaranti.

Allt detta för att undvika ev. missförstånd.

MVH Anders Asp
Bilförsäljningen Påarp AB
Medlem i MRF
Jeppe; Dom exempel jag tänkte på var några 325iX E30 som fått sina drivaxlar sönderkörda hos bilprovningen genom att köra på bromsbanden samt min fars Audi A4-00 som bromstestades på väg vid ett tillfälle gången efter frågade den nyutbildade besiktningspersonen sin handläggare hur det låg till, som svarade det ska ju du veta på egen hand! Han fick kolla boken, då passade jag på att fråga honom vilka Audibilar som inte kan köras på bromsbanden, svar: första generationens Quattro = Urquattro, Typ85 Quattro (80, 90 och Coupe från mitten av åttiotalet) och tidiga 100/200 Typ44 medan övriga går alldeles utmärkt att köra.

Stephan

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stephan: Tidigare var det relativt lätt för teknikern att "missa" att en bil var fyrhjulsdriven, speciellt i de fall där man gör bromsprovet innan man lyfter bilen. Detta problem har uppmärksammats då det tyvärr förekommit att bilar som inte får köras i rullbromsprovare ändå har gjort det. Därför får man nu en varning i handdatorn direkt när man tankat upp fordonet, därmed är det nu i princip omöjligt att missa det.

Man lär sig med tiden vilka bilar som får köras i rulbromsprovare, i alla fall de vanligare modellerna. Sedan tillkommer det nya modeller efter hand, även många år efter att bilarna tagits i bruk och kommit in på kontrollbesiktningar. Det blir det hela tiden fler och fler bilar i listan över vilka bilar som får köras i rullbromsprovare, därför bör man alltid titta i listan, även om bilen inte stod med förra gången.

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.